[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره ۴، شماره ۱ - ( دوره چهارم شماره اول بهار ۱۳۹۶ - ۱۳۹۶ ) ::
جلد ۴ شماره ۱ صفحات ۸۷-۷۸ برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مهارت‌های روانی حرکتی و سازش یافتگی اجتماعی در دانش آموزان پیش دبستانی رفته و نرفته
غلامرضا گل محمد نژاد۱ ، امیر یکانی زاد*۲
۱- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
۲- دانشگاه آزاد واحد سلماس، سلماس
چکیده:   (۴۸۲۵ مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت علم و فنّاوری در قرن حاضر و تبلور این نکته که شکوفایی یک کشور از بستر آموزش‌وپرورش برمی‌خیزد، نیاز به گسترش دوره پیش از دبستان، بیش از گذشته خود را نمایان می‌سازد. پژوهش حال حاضر با هدف بررسی نقش آموزش پیش‌دبستانی بر مهارت‌های روانی- حرکتی و سازش‌یافتگی اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی انجام ‌شده است.

روش: پژوهش حاضر یک پژوهش پس­رویدادی (علی- مقایسه‌ای) است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 93-92 که تعداد آن‌ها 1900 نفر بود. برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 320 که 160 نفر آنها دارای تجربه پیش‌دبستان و 160 نفر فاقد تجربه پیش‌دبستانی بودند به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه رفتار سازشی(لامبرت وهمکاران، 1974) و آزمون رشد حرکتی (لینکلن ازرتسکی، 1945) بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل آزمون واریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش پیش‌دبستانی باعث افزایش مهارت‌های روانی - حرکتی و سازش‌یافتگی در تمامی مؤلفه‌های آن‌ها در دانش آموزان باتجربه آموزش پیش‌دبستانی شده است  (0/001> p).

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حال حاضر آموزش پیش‌دبستانی می‌تواند به‌عنوان یکی از کارآمدترین روش‌های افزایش مهارت‌های روانی - حرکتی و سازش‌یافتگی اجتماعی در دانش آموزان باشد. تلویحات نتیجه به‌دست‌آمده در مقاله موردبحث قرارگرفته است.

واژه‌های کلیدی: آموزش پیش‌دبستانی، مهارت‌های روانی ـ حرکتی، سازش‌یافتگی اجتماعی
متن کامل [PDF 652 kb]   (۲۱۹۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/1 | پذیرش: 1395/9/30 | انتشار: 1396/4/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadnejhad G G, Yekanizad A. Comparison of Psycho-Motor Skills and Social Adjustment in Students with and without Pre-School Experience. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :78-87
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-100-fa.html

گل محمد نژاد غلامرضا، یکانی زاد امیر. مقایسه مهارت‌های روانی حرکتی و سازش یافتگی اجتماعی در دانش آموزان پیش دبستانی رفته و نرفته . فصلنامه سلامت روان کودک. ۱۳۹۶; ۴ (۱) :۷۸-۸۷

URL: http://childmentalhealth.ir/article-۱-۱۰۰-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4703