1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود 2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه 3- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده: (7662 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بود.
روش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود.40 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر بابل که دارای اضطراب امتحان بالا بودند با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایدهی شدند و به پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، 1377) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مهارت های حل مسئله را آموزش دیدند در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثر است(P<0/001).
نتیجه گیری: آموزش مهارت حل مسئله راهبردی کوتاه مدت، کارآمد و بی ضرر است که با هدف قرار دادن توانایی شناختی دانش آموزان می تواند آنها را در برابر اضطراب امتحان توانمند سازد.
Taher M, Norouzi A, Taghizadeh Romi F. Efficacy of Problem-Solving Skill Training in the Treatment of Test Anxiety of students. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :9-17 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-23-fa.html
طاهر محبوبه، نوروزی اصغر، تقی زاده رمی فاطمه. اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :9-17