[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 19-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی کارگاه آموزشی کودک اندیشمند بر شیوه‌‌های فرزندپروری والدین و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی
محسن شکوهی یکتا*1 ، سعید اکبری زردخانه ، غلامرضا سهراب پور
چکیده:   (5930 مشاهده)

زمینه و هدف: در هر جامعه‌ای، رابطه مناسب والدین و کودک از عوامل مهم و تعیین‌کننده تحول کودک و سلامت روانی اعضای آن است. این امر در دوره پیش‌دبستانی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کارگاه کودک اندیشمند بر شیوه‌های فرزندپروری والدین و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی بود.

روش: این مطالعه از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی به شمار می‌رود. گروه نمونه را 44 نفر از والدین دانش آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تشکیل دادند. والدین در پی فراخوانی به وسیله مسئولان مدرسه در زمینه شرکت در کارگاه آموزشی با عنوان تربیت کودک اندیشمند، اعلام آمادگی نمودند. جلسات کارگاه هفته‌ای یک‌بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس شیوه‌های فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی بود. به منظور تحلیل داده‌های پژوهش ازتحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر و آزمون تی وابسته استفاده شد.

یافته ­ها: نتایج حاصل از داده‌های مقیاس فرزندپروری نشان داد که مداخله حاضر شیوه‌های فرزندپروری مطلوب والدین را افزایش داده است و اندازه اثر این آموزش بر مؤلفه شیوه فرزندپروری مقتدرانه بالاتر از دیگر مؤلفه‌ها است. در ضمن مداخله اثر معناداری بر روی مشکلات رفتاری کودکان نداشت.

نتیجه­ گیری: از دلایل احتمالی عدم اثربخشی آموزش بر مشکلات رفتاری کودکان را می‌توان به کوتاهی مدت‌زمان سپری­شده از آموزش نسبت داد. بدین معنا که انتظار می‌رود بخش اعظمی از نتایج آموزش‌های خانواده‌محور پس از گذشت زمان ایجاد شود تا اعضا بتوانند از فرصت لازم جهت استفاده از آموزش‌ها در محیط خانواده بهره‌مند شوند.

واژه‌های کلیدی: دانش‌آموز، سبک‌های فرزندپروری، آموزش خانواده، روش حل مسئله
متن کامل [PDF 969 kb]   (1690 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/3/13 | پذیرش: 1394/6/9 | انتشار: 1394/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi-Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Sohrabpour G. The Effectiveness of Raising a Thinking Child Workshop on Parenting Styles and Behavioral Problems of Preschool Children. J Child Ment Health 2015; 2 (3) :9-19
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-54-fa.html

شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، سهراب پور غلامرضا. اثربخشی کارگاه آموزشی کودک اندیشمند بر شیوه‌‌های فرزندپروری والدین و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (3) :9-19

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-54-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره دوم شماره سوم پاییز 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4700