[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 51-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه راهبردهای مقابله ای و تنظیم هیجان دانش‌آموزان دارای نشانه های اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار
مجید محمود علیلو ، زینب خانجانی ، احمد بیات* 1
چکیده:   (7367 مشاهده)

زمینه و هدف: دوران کودکی و نوجوانی شرایط خاصی دارد. مشکل در مقابله و تنظیم هیجان می­تواند منجر به اختلال­های اضطرابی شود. هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای مقابله­ ای و تنظیم هیجان دانش ­آموزان دارای نشانه ­های اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار بود.

روش­: روش از نوع علّی- مقایسه ­ای بود. 331 نفر از دانش­ آموزان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان در سال تحصیلی 94- 1393 به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای انتخاب شدند و پس از غربالگری 60 نفر انتخاب گردیدند (30 نفر با اضطراب بالا، 30 نفر با اضطراب پایین). آزمودنی­ ها پرسشنامه­ های راهبردهای مقابله ­ای اندلر و پارکر (1990)، تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب (2000) را پاسخ دادند. داده­ ها به کمک نرم­افزار اس‌پی‌اس‌اس و با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته‌ها: یافته­های این پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مقابله ­ای و تنظیم هیجان دانش ­آموزان دارای نشانه­های اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار ازنظر آماری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 > P). همچنین بین دو گروه موردبررسی ازنظر مؤلفه ­های متغیرهای مذکور به‌عنوان یک متغیر ترکیبی، تفاوت معنادار آماری به ­دست آمد. هرچند راهبرد مقابله­ ای مسئله­ مدار و تنظیم هیجان از نوع ارزیابی مجدد تفاوت معناداری را در گروه­ های مورد مقایسه نشان نداد اما ازنظر راهبرد مقابله ­ای هیجان­ مدار، راهبرد مقابله ­ای اجتنابی و تنظیم هیجان از نوع فرونشانی، تفاوت بین دو گروه مورد مقایسه معنادار بود (05/0 > P).

نتیجه­ گیری: نوع مقابله دانش ­آموزان با مسائل و مشکلات و نیز شیوه­ای که هیجان ­های خود را تنظیم می ­کنند، در بروز نشانه­ های اختلال­ های هیجانی مرتبط با اضطراب نقش دارد.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای مقابله ای، تنظیم هیجان، اضطراب
متن کامل [PDF 536 kb]   (2900 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/5 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoud Alilou M, Khanjani Z, Bayat A. Comparing the Coping Strategies and Emotion Regulation of Students with Symptoms of Anxiety-Related Emotional Disorders and Normal Group. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :41-51
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-117-fa.html

محمود علیلو مجید، خانجانی زینب، بیات احمد. مقایسه راهبردهای مقابله ای و تنظیم هیجان دانش‌آموزان دارای نشانه های اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :41-51

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-117-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( دوره سوم شماره اول بهار 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645