زمینه و هدف: دوران کودکی و نوجوانی شرایط خاصی دارد. مشکل در مقابله و تنظیم هیجان میتواند منجر به اختلالهای اضطرابی شود. هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای مقابله ای و تنظیم هیجان دانش آموزان دارای نشانه های اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار بود.
روش: روش از نوع علّی- مقایسه ای بود. 331 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان در سال تحصیلی 94- 1393 به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پس از غربالگری 60 نفر انتخاب گردیدند (30 نفر با اضطراب بالا، 30 نفر با اضطراب پایین). آزمودنی ها پرسشنامه های راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر (1990)، تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب (2000) را پاسخ دادند. داده ها به کمک نرمافزار اسپیاساس و با روش تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای و تنظیم هیجان دانش آموزان دارای نشانههای اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار ازنظر آماری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 > P). همچنین بین دو گروه موردبررسی ازنظر مؤلفه های متغیرهای مذکور بهعنوان یک متغیر ترکیبی، تفاوت معنادار آماری به دست آمد. هرچند راهبرد مقابله ای مسئله مدار و تنظیم هیجان از نوع ارزیابی مجدد تفاوت معناداری را در گروه های مورد مقایسه نشان نداد اما ازنظر راهبرد مقابله ای هیجان مدار، راهبرد مقابله ای اجتنابی و تنظیم هیجان از نوع فرونشانی، تفاوت بین دو گروه مورد مقایسه معنادار بود (05/0 > P).
نتیجه گیری: نوع مقابله دانش آموزان با مسائل و مشکلات و نیز شیوهای که هیجان های خود را تنظیم می کنند، در بروز نشانه های اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب نقش دارد.
Mahmoud Alilou M, Khanjani Z, Bayat A. Comparing the Coping Strategies and Emotion Regulation of Students with Symptoms of Anxiety-Related Emotional Disorders and Normal Group. J Child Ment Health 2016; 3 (1) :41-51 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-117-fa.html
محمود علیلو مجید، خانجانی زینب، بیات احمد. مقایسه راهبردهای مقابله ای و تنظیم هیجان دانشآموزان دارای نشانه های اختلال های هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (1) :41-51