[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 100-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی– رفتاری بر کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
بهمن اکبری* 1، فهیمه رحمتی
چکیده:   (18539 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی رفتاری بر پرخاشگری کودکان پیش­ دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی انجام شد.

روش: طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ آماری شامل تمامی کودکان 6-4 ساله مهدکودک­ های شهر رشت در سال تحصیلی 92-91 بود که از این میان 400 کودک به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب و پرسش نامه علائم مرضی کودکان برای آنها اجرا شد. سپس 30  کودک دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون­ کنشی با احراز ملاک ­های ورود به پژوهش به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفر آزمایش و  15 نفر کنترل) جای دهی شدند و به پرسش نامه پرخاشگری پیش ­دبستانی واحدی و همکاران (1387) پاسخ دادند. سپس برنامه بازی­ درمانی مبتنی بر روی­ آورد شناختی  رفتاری در یک دوره‌ 10 جلسه‌ای 60 دقیقه‌ای هفته‌ای دو بار برای کودکان گروه آزمایش به اجرا درآمد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات پس ­آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد.

یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش بازی­ درمانی مبتنی بر روی­ آورد شناختی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری معنادار بوده است.

نتیجه­ گیری: کودک در فرایند بازی­ درمانی، کام­ نایافتگی­ های انباشته شده خود را در بستری مناسب از طریق پرخاشگری بروز می­دهد و با بازتاب مناسب، نحوه مهار آن را آموخته و درونی می­کند.

واژه‌های کلیدی: بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی – رفتاری، پرخاشگری، اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی
متن کامل [PDF 416 kb]   (3425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/12 | پذیرش: 1394/3/29 | انتشار: 1394/6/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari B, Rahmati F. The Efficacy of Cognitive Behavioral Play Therapy on the Reduction of Aggression in Preschool Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2015; 2 (2) :93-100
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-53-fa.html

اکبری بهمن، رحمتی فهیمه. اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر روی آورد شناختی– رفتاری بر کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (2) :93-100

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-53-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645