[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 112-103 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی هنردرمانی گروهی و بازی درمانی عروسکی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نارسایی توجه
بیتا شلانی* 1، پگاه آزادی منش
چکیده:   (5813 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال فزون­ کنشی/ نارسایی­ توجه رایج ­ترین اختلال عصب­ تحولی در کودکی است که سبب ایجاد مشکلات در توانایی­ های اجتماعی، تحصیلی، و زندگی خانوادگی فرد می­ شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر هنردرمانی گروهی و بازی­ درمانی عروسکی در ارتقای مهارت­ های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/نارسایی ­توجه بود.

روش: پژوهش حاضر نیمه­آ زمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان پایه­ دوم تا ششم مدارس کرمانشاه بود که از این میان 24 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی جای دهی شدند. پرسش­نامه­ مهارت­ های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) جهت بررسی مهارت­ های اجتماعی کودکان مورد استفاده قرار گرفت. پس از اجرای پیش ­آزمون، یک گروه آزمایش 9 جلسه­ 45 تا 60 دقیقه­ ای هنردرمانی گروهی و گروه آزمایشی دوم 10 جلسه­ 45 دقیقه­ ای بازی­ درمانی عروسکی را دریافت کردند. پس از مداخله مهارت­ های اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته و داده­ ها با استفاده از روش تحلیل­ کوواریانس تحلیل شدند.

یافته ­ها: نتایج نشان داد هر دو گروه آزمایش افزایش معنی­ داری در میزان مهارت­ های اجتماعی و خرده­ مقیاس­ های آن داشته و این افزایش در گروه هنردرمانی بیشتر از گروه بازی ­درمانی بود (0/001).

نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­ توان گفت که هنردرمانی و بازی­ درمانی می ­توانند به عنوان یک شیوه درمانی در آموزش مهارت­ های اجتماعی این کودکان به کار برده شوند.

واژه‌های کلیدی: فزون کنشی/ نارسایی توجه، هنردرمانی گروهی، بازی درمانی عروسکی، مهارت های اجتماعی
متن کامل [PDF 606 kb]   (2763 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/14 | پذیرش: 1394/8/23 | انتشار: 1394/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shalani B, Azadimanesh P. The Comparison of Efficacy of Group Art Therapy and Puppet Play Therapy on the Social Skills of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder . J Child Ment Health 2016; 2 (4) :103-112
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-86-fa.html

شلانی بیتا، آزادی منش پگاه. مقایسه اثربخشی هنردرمانی گروهی و بازی درمانی عروسکی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی / نارسایی توجه. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :103-112

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-86-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645