زمینه و هدف: طی چندین دهه، بازی روشی بوده که روان شناسان و پژوهشگران متعددی از آن برای درمان طیف وسیعی از اختلال ها و مشکلات بهره جسته اند و اثربخشی آن را تأیید کرده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی با اختلال یادگیری عصب روان شناختی شهر اصفهان انجام شد.
روش: طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد پژوهش تمام کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش تعداد 20 کودک دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایدهی شده اند. برنامه مداخله به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه (45 دقیقه ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای جمع آوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه جمعیت شناختی، فهرست بررسی سلامت جسمانی و ویژگی های زیست شناختی کودکان، ماتریس های پیش رونده ریون رنگی کودکان، و پرسشنامه ارزیابی ناتوانایی های یادگیری عصب روان شناختی کانرز استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی های رایانه ای شناخت محور بر بهبود کنش اجرایی در مؤلفه های حل مسئله/ برنامه ریزی، سازماندهی رفتاری/ هیجانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی مؤثر است.
نتیجه گیری: بنابراین استفاده از بازی های رایانه ای شناخت محور در درمان ناتوانی های یادگیری ضروری است. تلویحات ضمنی نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.
Hassan Nattaj F, Taghipour javan A A, Faramarzi S, Rastgar F. The Impact of Cognitive-Based Video Games on Executive Functions in Preschool Children with Neuropsychological Learning Disabilities. J Child Ment Health 2015; 2 (2) :35-45 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-51-fa.html
حسن نتاج جلوداری فهیمه، تقی پور جوان عباسعلی، فرامرزی سالار، رستگار فرشته. تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (2) :35-45