[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 45-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی
فهیمه حسن نتاج جلوداری ، عباسعلی تقی پور جوان* 1، سالار فرامرزی ، فرشته رستگار
چکیده:   (6759 مشاهده)

زمینه و هدف: طی چندین دهه، بازی روشی بوده که روان­ شناسان و پژوهشگران متعددی از آن برای درمان طیف وسیعی از اختلال­ ها و مشکلات بهره جسته ­اند و اثربخشی آن را تأیید کرده­ اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی­ های رایانه­ ای شناخت­ محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش­ دبستانی با اختلال یادگیری عصب­ روان­ شناختی شهر اصفهان انجام شد.

روش: طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد پژوهش تمام کودکان پیش ­دبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی  94-1393 بود که با استفاده از روش نمونه­­ گیری تصادفی خوشه ­ای چندمرحله­ ای و با توجه به ملاک­ های ورود به پژوهش تعداد 20 کودک دارای اختلال یادگیری عصب ­روان ­شناختی، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایدهی شده ­اند. برنامه مداخله به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه (45 دقیقه­ ای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای جمع­ آوری داده ­ها در این پژوهش از پرسشنامه جمعیت­ شناختی، فهرست بررسی سلامت جسمانی و ویژگی­ های زیست­ شناختی کودکان، ماتریس­ های پیش رونده ریون رنگی کودکان، و پرسشنامه ارزیابی ناتوانایی­ های یادگیری عصب­ روان­ شناختی کانرز استفاده شد.

یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی­ های رایانه ­ای شناخت­ محور بر بهبود کنش اجرایی در مؤلفه­ های حل مسئله/ برنامه­ ریزی، سازماندهی رفتاری/ هیجانی کودکان پیش ­دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان­ شناختی مؤثر است.

نتیجه ­گیری: بنابراین استفاده از بازی­ های رایانه ­ای شناخت­ محور در درمان ناتوانی­ های یادگیری ضروری است. تلویحات ضمنی نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفت.

واژه‌های کلیدی: بازی های رایانه ای شناخت محور، کنش های اجرایی، اختلال های یادگیری عصب روان شناختی
متن کامل [PDF 479 kb]   (2750 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/2/25 | پذیرش: 1394/3/31 | انتشار: 1394/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassan Nattaj F, Taghipour javan A A, Faramarzi S, Rastgar F. The Impact of Cognitive-Based Video Games on Executive Functions in Preschool Children with Neuropsychological Learning Disabilities. J Child Ment Health 2015; 2 (2) :35-45
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-51-fa.html

حسن نتاج جلوداری فهیمه، تقی پور جوان عباسعلی، فرامرزی سالار، رستگار فرشته. تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (2) :35-45

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-51-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( دوره دوم شماره دوم تابستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645