[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 42-29 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه والدگری ذهن آگاهانه با کنش های اجرایی کودکان: نقش واسطه ای امواج مغزی
سمیه زارع نژاد1 ، سکینه سلطانی کوهبنانی* 2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2- گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
چکیده:   (901 مشاهده)
زمینه و هدف: والدگری ذهن ­آگاهانه باعث افزایش ظرفیت والدگری توأم با آرامش، ثبات و سازش­ یافتگی بیشتر، گرم­تر شدن رابطه والد-کودک، و عملکرد مناسب والدین از نظر تربیتی می­شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه والدگری ذهن­ آگاهانه با کنش­های اجرایی با در نظر گرفتن نقش وسطه­ ای امواج مغزی در کودکان است.
روش: روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرد­آوری داده­ ها از نوع همبستگی و مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مراجعه ­کننده به کلینیک اندیشه و رفتار شهر مشهد در سال 99-1398 بودکه با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 133 شرکت­ کننده دختر و پسر (60 دختر، 73 پسر) 6 تا 12 سال به­ عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­های والدگری ذهن­ آگاهانه (مک کافری و همکاران، 2015)، کنش­ های اجرایی کودکان و نوجوانان (بارکلی، 2012) و دستگاه نوروفیدبک استفاده شد. تحلیل داده­ ها با روش مدل­یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­افزار SPSS23 و LISREL8/8 انجام شد.
یافته ‏ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. نتایج بین والدگری ذهن­ آگاهانه و کنش­ های اجرایی یک رابطه مستقیم (0/32 =β، 5/34= t) نشان داد. همچنین رابطه غیرمستقیم بین والدگری ذهن­ آگاهانه و کنش­ه ای اجرایی از طریق موج آلفا (0/18 =β، 3/58= t) و (0/63 =β، 12/31= t)، موج بتا (0/15 =β، 3/16= t) و (0/57 =β، 9/32= t)، و موج تتا (0/12 =β، 1/25= t) و (0/22 =-β، 4/14-= t) وجود دارد.
نتیجه ‏گیری: بر اساس نتایج به ­دست­ آمده والدگری ذهن ­آگاهانه هم به صورت مستقیم و هم به ­صورت غیرمستقیم از طریق امواج مغزی، با کنش­ های اجرایی در ارتباط است. نتایج این پژوهش حاوی تلویحات کاربردی برای ارتقاء کنش ­های اجرایی کودکان در رابطه با والدگری است.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: والدگری ذهن آگاهانه، امواج مغزی، کنش های اجرایی
متن کامل [PDF 1385 kb]   (254 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/2 | پذیرش: 1400/7/19 | انتشار: 1400/11/24
فهرست منابع
1. Nejati V. Program for attention rehabilitation and strengthening (PARS) improves executive functions in children with attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD). Research in Developmental Disabilities. 2021; 113: 103937.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2021.103937]
2. Giovannoli J, Martella D, Federico F, Pirchio S, Casagrande M. The impact of bilingualism on executive functions in children and adolescents: a systematic review based on the PRISMA method. Frontiers in Psychology. 2020; 11: 23-98.‌ [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.574789]
3. Miyake A, Friedman NP, Emerson MJ, Witzki AH, Howerter A. The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex "frontal lobe" tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology. 2000; 41(1): 49-100. [Link] [DOI:10.1006/cogp.1999.0734]
4. Bock AM, Gallaway KC, Hund AM. Specifying links between executive functioning and theory of mind during middle childhood: Cognitive flexibility predicts social understanding. Journal of Cognition and Development. 2014; 16(3): 606-620. [Link] [DOI:10.1080/15248372.2014.888350]
5. Best JR, Miller PH, Jones L. Executive functions after age 5: Changes and correlates. Developmental Review. 2009; 29(3): 180-200. [Link] [DOI:10.1016/j.dr.2009.05.002]
6. Tang Y, Yang L, leve L, Harold T. Improving executive function and its neurobiological mechanisms through a mindfulness-based intervention: advances within the field of developmental neuroscience. Child development perspectives. 2012; 1: 1-6. [Link] [DOI:10.1111/j.1750-8606.2012.00250.x]
7. De Coulon A, Meschi E, Vignoles A. Parents' Basic Skills and Children Cognitive Outcomes. Centre for the Economics of Education (NJ1). 2008; 104.‌ [Link]
8. Bögels SM, Hellemans J, van Deursen S, Römer M, van der Meulen R. Mindful parenting in mental health care: effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, co-parenting, and marital functioning. Mindfulness. 2014; 5(5): 536-551.‌ [Link] [DOI:10.1007/s12671-013-0209-7]
9. Moore A, Malinowski P. Meditation, mindfulness and cognitive flexibility. Consciousness and cognition. 2009; 18(1): 176-186.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.concog.2008.12.008]
10. Haydicky J, Shecter C, Wiener J, Ducharme JM. Evaluation of MBCT for adolescents with ADHD and their parents: Impact on individual and family functioning. Journal of Child and Family Studies. 2015; 24(1): 76-94.‌ [Link] [DOI:10.1007/s10826-013-9815-1]
11. Duncan LG, Coatsworth JD, Greenberg MT. A model of mindful parenting: Implications for parent-child relationships and prevention research. Clinical child and family psychology review. 2009; 12(3): 255-270.‌ [Link] [DOI:10.1007/s10567-009-0046-3]
12. Richardson J, Joughin C. Parent-training programmes for the management of young children with conduct disorders: findings from research. RCPsych Publications; 2002, pp: 29-38. [Link]
13. Fay‐Stammbach T, Hawes DJ, Meredith P. Parenting influences on executive function in early childhood: A review. Child development perspectives. 2014; 8(4): 258-264.‌ [Link] [DOI:10.1111/cdep.12095]
14. Van de Weijer-Bergsma E, Formsma AR, de Bruin EI, Bögels SM. The effectiveness of mindfulness training on behavioral problems and attentional functioning in adolescents with ADHD. Journal of child and family studies. 2012; 21(5): 775-787.‌ [Link] [DOI:10.1007/s10826-011-9531-7]
15. Blair C, Raver CC, Berry DJ. Two approaches to estimating the effect of parenting on the development of executive function in early childhood. Developmental psychology. 2014; 50(2): 554.‌ [Link] [DOI:10.1037/a0033647]
16. Thatcher RW, North D, Biver C. Intelligence and EEG current density using low‐resolution electromagnetic tomography (LORETA). Human Brain Mapping. 2007; 28(2): 118-133.‌ [Link] [DOI:10.1002/hbm.20260]
17. Bian Z, Li Q, Wang L, Lu C, Yin S, Li X. Relative power and coherence of EEG series are related to amnestic mild cognitive impairment in diabetes. Frontiers in aging neuroscience. 2014; 6: 11.‌ [Link] [DOI:10.3389/fnagi.2014.00011]
18. Sanei S, Chambers JA. EEG signal processing. John Wiley & Sons; 2013, pp:6-28. [Link] [DOI:10.1002/9780470511923.ch2]
19. Vecchiato G, Cherubino P, Trettel A, Babiloni F. Neuroelectrical brain imaging tools for the study of the efficacy of TV advertising stimuli and their application to neuromarketing. Berlin, Germany; 2013, pp: 89-112. [Link] [DOI:10.1007/978-3-642-38064-8_9]
20. Klimesch W. Alpha-band oscillations, attention, and controlled access to stored information. Trends in cognitive sciences. 2012; 16(12): 606-617.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.tics.2012.10.007]
21. Wang JR, Hsieh S. Neurofeedback training improves attention and working memory performance. Clinical Neurophysiology. 2013; 124(12): 2406-2420.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.clinph.2013.05.020]
22. Bernier A, Calkins SD, Bell MA. Longitudinal associations between the quality of mother-infant interactions and brain development across infancy. Child development. 2016; 87(4): 1159-1174.‌ [Link] [DOI:10.1111/cdev.12518]
23. Wen DJ, Soe NN, Sim LW, Sanmugam S, Kwek K, Chong YS, ... Qiu A. Infant frontal EEG asymmetry in relation with postnatal maternal depression and parenting behavior. Translational psychiatry. 2017; 7(3): 1057-1057.‌ [Link] [DOI:10.1038/tp.2017.28]
24. Hane AA, Fox NA. Ordinary variations in maternal caregiving influence human infants' stress reactivity. Psychological science. 2006; 17(6): 550-556.‌ [Link] [DOI:10.1111/j.1467-9280.2006.01742.x]
25. Banich MT, & Compton RJ. Cognitive neuroscience. Cambridge University Press; 2018, pp: 46-52. [Link] [DOI:10.1017/9781316664018]
26. McCaffrey S, Reitman D, Black R. Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ): Development and validation of a measure of mindful parenting. Mindfulness. 2017; 8(1): 232-246.‌ [Link] [DOI:10.1007/s12671-016-0596-7]
27. Zare F, Mohammadi M. Psychometric properties of mindfulness parenting scale.‌ Psychological Methods and Models. 2020; 11(40): 133-150. [Persian]. [Link]
28. Barkley RA. Barkley deficits in executive functioning scale-children and adolescents (BDEFS-CA). Guilford Press; ‌2012. [Link] [DOI:10.1037/t37378-000]
29. Zarenezhad S, Soltani Kouh Banani MH, Abazari K. Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. Psychology of Exceptional Individuals. 2018; 8(30): 19-45. [Persian]. [Link]
30. Masterpasqua F, Healey KN. Neurofeedback in Psychological Practice. Professional Psychology: Research and Practice. 2003; 34(6): 652.‌ [Link] [DOI:10.1037/0735-7028.34.6.652]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarenezhad S, Soltani Kouhbanani S. Investigating the Relationship between Mindful Parenting and Children's Executive Functions: The Mediating Role of Brain Waves. J Child Ment Health. 2021; 8 (4) :29-42
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1032-fa.html

زارع نژاد سمیه، سلطانی کوهبنانی سکینه. رابطه والدگری ذهن آگاهانه با کنش های اجرایی کودکان: نقش واسطه ای امواج مغزی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :42-29

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1032-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4422