[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 67-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی
زهرا گیاهی1 ، مجید صدوقی*1 ، محمدرضا تمنائی فر1
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران
چکیده:   (542 مشاهده)
مقدمه و هدف: داشتن فرزند کم‌توان ذهنی برای والدین به‌ویژه مادران در مقام مراقبان اصلی، مسائل روان‌شناختی متعددی را در پی دارد؛ بنابراین یافتن روش‌های کاستن از این مشکلات از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شفقت به خود در تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 40 نفر از بین مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی مراجعه‌کننده به یک مرکز آموزش و توان‌بخشی شهر کاشان در سال 1400 بر اساس نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه (هر گروه 20 نفر) جای‌دهی شدند. مادران در مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون، و پیگیری به پرسشنامه‌های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج  (2007) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) پاسخ دادند.آموزش شفقت به خود نف و گرمر (2013) برای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه برگزار شد و گروه گواه در فهرست انتظار بودند. تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS-24 و با روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازه‌های مکرر انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازه‌های مکرر نشان داد آموزش شفقت به خود بر خودتنظیمی هیجانی سازش‌یافته (001/0 P= و 73/118F=)، تنظیم شناختی هیجان سازش‌نایافته (001/0 P= و 11/90F=) و تحمل پریشانی (001/0 P=و 15/126F=) مؤثر است و این تأثیرات در مرحله پیگیری سه‌ماهه پایدار مانده است.
نتیجه: آموزش شفقت به خود با تشویق مادران کودک کم‌توان ذهنی به مراقبت از خود توانسته است به آنان کمک کند تا در موقعیت‌های کشاکش‌برانگیز، نگرش مشفقانه‌تری نسبت به خود داشته باشند و دشواری‌های ویژه فرزندپروری کودک کم‌توان ذهنی را مدیریت کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود به‌منظور افزایش سطح سلامت روانی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی از آموزش شفقت به خود استفاده شود.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: تحمل پریشانی، تنظیم شناختی هیجان، شفقت به خود، مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 1812 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/5 | پذیرش: 1403/10/14 | انتشار: 1403/10/22
فهرست منابع
1. Schalock RL, Luckasson R, Tassé MJ. An overview of intellectual disability: Definition, diagnosis, classification, and systems of supports. Am J Intellect Dev Disabil. 2021; 126(6):439-42. https://doi.org/10.1352/1944-7558-126.6.439 [DOI:10.1352/1944-7558-126.6.439. [Link]]
2. Papazoglou A, Jacobson LA, McCabe M, Kaufmann W, Zabel TA. To ID or not to ID? Changes in classification rates of intellectual disability using DSM-5. Ment Retard. 2014; 52(3):165-74. https://doi.org/10.1352/1934-9556-52.3.165 [DOI:10.1352/1934-9556-52.3.165. ]Link[]
3. McConnell D, Savage A. Stress and resilience among families caring for children with intellectual disability: Expanding the research agenda. Curr Dev Disord Rep. 2015; 2:100-9. https://doi.org/ 10.1007/s40474-015-0040-z. [Link] https://doi.org/10.1007/s40474-015-0040-z [DOI:10.1007/s40474-015-0040-z. [Link]]
4. Clark M, Adams D. Resilience in autism and intellectual disability: A systematic review. Review J Autism Dev Disord. 2022; 9(1):39-53. https://doi.org/10.1007/s40489-021-00239-w [DOI:10.1007/s40489-021-00239-w. [Link]]
5. Keleynikov M, Benatov J, Cohen N. Emotion Regulation among Parents Raising a Child with Disability: A Systematic Review and Conceptual Model. J Child Fam Stud. 2023; 32(3):858-75. https://doi.org/10.1007/s10826-022-02530-8 [DOI:10.1007/s10826-022-02530-8. [Link]]
6. Jafarpour H, Akbari B, Shakernia I, Asadi Mojreh S. Comparison of the effectiveness of emotion regulation training and mindfulness training on the reduction rumination in the mothers of children with mild intellectual disability. J Child Ment Health. 2021; 7(4):76-94. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.6 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.6 [Persian]. [Link]]
7. Lara EB, de los Pinos CC. Families with a disabled member: impact and family education. Behav Sci. 2017; 237:418-25. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.084 [DOI:10.1016/j.sbspro.2017.02.084. [Link]]
8. Meng K, Yuan Y, Wang Y, Liang J, Wang L, Shen J, et al. Effects of parental empathy and emotion regulation on social competence and emotional/behavioral problems of school-age children. Pediatr Investig. 2020; 4(02):91-8. https://doi.org/10.1002/ped4.12197 [DOI:10.1002/ped4.12197. [Link]]
9. Megreya AM, Al-Attiyah AA, Moustafa AA, Hassanein EE. Cognitive emotion regulation strategies, anxiety, and depression in mothers of children with or without neurodevelopmental disorders. Res Autism Spectr Disord. 2020; 76:101600. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101600 [DOI:10.1016/j.rasd.2020.101600. [Link]]
10. Garnefski N, Kraaij V. Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Pers Individ Differ. 2006; 40(8):1659-69. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.009 [DOI:10.1016/j.paid.2005.12.009. [Link]]
11. Salazar Kämpf M, Adam L, Rohr MK, Exner C, Wieck C. A meta-analysis of the relationship between emotion regulation and social affect and cognition. Clin Psychol Sci. 2023; 11(6):1159-89. https://doi.org/10.1177/21677026221149953 [DOI:10.1177/21677026221149953. [Link]]
12. Banducci AN, Bujarski SJ, Bonn-Miller MO, Patel A, Connolly KM. The impact of intolerance of emotional distress and uncertainty on veterans with co-occurring PTSD and substance use disorders. J Anxiety Disord. 2016; 41:73-81. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2016.03.003 [DOI:10.1016/j.janxdis.2016.03.003. [Link]]
13. Simons JS, Gaher RM. The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motiv Emot. 2005; 29(2):83-102. https://doi.org/10.1007/s11031-005-7955-3 [DOI:10.1007/s11031-005-7955-3. [Link]]
14. Pourkazem T, Ghazanfari A, Ahmadi R. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction and Compassion-Focused Therapy on the Cognitive Emotion Regulation in Patients with Irritable Bowel Syndrome. Middle East J Dig Dis. 2023; 15(4):277. https://doi.org/10.34172/mejdd.2023.358 [DOI:10.34172/mejdd.2023.358. [Link]]
15. Masefield SC, Prady SL, Sheldon TA, Small N, Jarvis S, Pickett KE. The caregiver health effects of caring for young children with developmental disabilities: a meta-analysis. Matern Child Health J. 2020; 24:561-74. https://doi.org/10.1007/s10995-020-02896-5 [DOI:10.1007/s10995-020-02896-5. [Link]]
16. Hosseininik SS, Amiri F, Rad RM. Comparison of distress tolerance and adjustment of mothers of intellectual disability children and mothers of normal children in Yasouj city (Iran). Neuroquantology. 2018;16(1). https://doi.org/10.14704/nq.2018.16.1.1163 [DOI:10.14704/nq.2018.16.1.1163. [Link]]
17. Palmeira L, Pinto-Gouveia J, Cunha M. The role of self-disgust in eating psychopathology in overweight and obesity: Can self-compassion be useful? J Health Psychol. 2019; 24(13):1807-16. https://doi.org/10.1177/1359105317702212 [DOI:10.1177/1359105317702212. [Link]]
18. Finlay-Jones AL, Rees CS, Kane RT. Self-compassion, emotion regulation and stress among Australian psychologists: Testing an emotion regulation model of self-compassion using structural equation modeling. PloS One. 2015; 10(7):e0133481. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0133481 [DOI:10.1371/journal.pone.0133481. [Link]]
19. Neff KD, Dahm KA. Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. Handbook of mindfulness and self-regulation. 2015:121-37. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-2263-5_10 [DOI:10.1007/978-1-4939-2263-5_10. [Link]]
20. Baer RA, Lykins EL, Peters JR. Mindfulness and self-compassion as predictors of psychological wellbeing in long-term meditators and matched nonmeditators. Int J Appl Posit Psychol. 2012;7(3):230-8. https://doi.org/10.1080/17439760.2012.674548 [DOI:10.1080/17439760.2012.674548. [Link]]
21. Breines JG, Chen S. Self-compassion increases self-improvement motivation. Pers Soc Psychol Bull. 2012; 38(9):1133-43. https://doi.org/10.1177/0146167212445599 [DOI:10.1177/0146167212445599. [Link]]
22. Zhang JW, Chen S, Tomova Shakur TK, Bilgin B, Chai WJ, Ramis T, et al. A compassionate self is a true self. Self-compassion promotes subjective authenticity. Pers Soc Psychol Bull. 2019;45(9):1323-37. https://doi.org/10.1177/0146167218820914 [DOI:10.1177/0146167218820914. [Link]]
23. Bluth K, Roberson PN, Gaylord SA, Faurot KR, Grewen KM, Arzon S, et al. Does self-compassion protect adolescents from stress? J Child Fam Stud. 2016; 25(4):1098-109. https://doi.org/ 10.1007/s10826-015-0307-3. [Link] https://doi.org/10.1007/s10826-015-0307-3 [DOI:10.1007/s10826-015-0307-3. [Link]]
24. Zhang N, Sandler I, Thieleman K, Wolchik S, O'Hara K. Self-Compassion for Caregivers of Children in Parentally Bereaved Families: A Theoretical Model and Intervention Example. Clin Child Fam Psychol Rev. 2023; 26(2):430-44. https://doi.org/ 10.1007/s10567-023-00431-w. [Link] https://doi.org/10.1007/s10567-023-00431-w [DOI:10.1007/s10567-023-00431-w. [Link]]
25. Biber D D, R E. The effect of self-compassion on the self-regulation of health behaviors: A systematic review. J Health Psychol. 2019; 24(14):2060-71. https://doi.org/ 10.1177/1359105317713361. [Link] https://doi.org/10.1177/1359105317713361 [DOI:10.1177/1359105317713361. [Link]]
26. Frostadottir AD, Dorjee D. Effects of mindfulness based cognitive therapy (MBCT) and compassion focused therapy (CFT) on symptom change, mindfulness, self-compassion, and rumination in clients with depression, anxiety, and stress. Front Psychol. 2019; 10:1099. https://doi.org/ 10.3389/fpsyg.2019.01099. [Link] https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01099 [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01099. [Link]]
27. Scoglio AA, Rudat DA, Garvert D, Jarmolowski M, Jackson C, Herman JL. Self-compassion and responses to trauma: The role of emotion regulation. J Interpers Violence. 2018;33(13):2016-36. https://doi.org/ 10.1177/0886260515622296. [Link] https://doi.org/10.1177/0886260515622296 [DOI:10.1177/0886260515622296. [Link]]
28. Neff KD, Knox MC, Long P, Gregory K. Caring for others without losing yourself: An adaptation of the Mindful Self‐Compassion Program for Healthcare Communities. J Clin Psychol. 2020; 76(9):1543-62. https://doi.org/10.1002/jclp.23007 [DOI:10.1002/jclp.23007. [Link]]
29. Yela JR, Gómez‐Martínez MÁ, Crego A, Jiménez L. Effects of the Mindful Self‐Compassion programme on clinical and health psychology trainees' well‐being: A pilot study. Clin Psychol (Aust Psychol Soc). 2020; 24(1):41-54. https://doi.org/10.1111/cp.12204 [DOI:10.1111/cp.12204. [Link]]
30. Gilbert P. The origins and nature of compassion focused therapy. Br J Clin Psychol. 2014; 53(1):6-41. https://doi.org/10.1111/bjc.12043 [DOI:10.1111/bjc.12043. [Link]]
31. Maynard PG, van Kessel K, Feather JS. Self‐forgiveness, self‐compassion, and psychological health: A qualitative exploration of change during compassion focused therapy groups. Psychol Psychother: Theory Res Pract. 2023; 96(2):265-80. https://doi.org/10.1111/papt.12435 [DOI:10.1111/papt.12435. [Link]]
32. Rooney JM. Compassion in mental health: a literature review. MHSI. 2020; 24(4):217-8. https://doi.org 10.1108/MHSI-05-2020-0029. [Link] [DOI:10.1108/MHSI-05-2020-0029]
33. Afshani S, Abou'ee A. The Effectiveness of Self-Compassion Training in Students' Anger Control. Quarterly Journal of Family and Research. 2019; 16(3):103-24. DOR: 20.1001.1.26766728.1398.16.3.6.5 [Persian]. [Link]
34. Robinson S, Hastings RP, Weiss JA, Pagavathsing J, Lunsky Y. Self‐compassion and psychological distress in parents of young people and adults with intellectual and developmental disabilities. J Appl Res Intellect Disabil. 2018; 31(3):454-8. https://doi.org/10.1111/jar.12423 [DOI:10.1111/jar.12423. [Link]]
35. Pullmer R, Chung J, Samson L, Balanji S, Zaitsoff S. A systematic review of the relation between self-compassion and depressive symptoms in adolescents. J adolesc. 2019; 74:210-20. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2019.06.006 [DOI:10.1016/j.adolescence.2019.06.006. [Link]]
36. Jefferson FA, Shires A, McAloon J. Parenting self-compassion: A systematic review and meta-analysis. Mindfulness. 2020; 11(9):2067-88. https://doi.org/10.1007/s12671-020-01401-x [DOI:10.1007/s12671-020-01401-x. [Link]]
37. Hashiguchi K, Yoshikawa S, Muto T. Emotion regulation processes and middle-aged Japanese women's health. Climacteric. 2021; 24(2):200-5. https://doi.org/10.1080/13697137.2020.1784135 [DOI:10.1080/13697137.2020.1784135. [Link]]
38. Araghian S, Nejat, H., Toozandehjani, H., Bagherzadeh-Golmakani, Z. Comparison of the effectiveness of quality of life therapy and compassion-focused therapy on quality of interpersonal relationships and meaning in life in women with marital conflicts. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2020; 22(3):145-54. [DOI:10.22038/JFMH.2020.15917 [Persian]. [Link]]
39. Thieleman K, Cacciatore J. Effectiveness of a mindfulness-based retreat on distress and well-being in bereaved parents. J Soc Work Pract. 2020; 30(7):770-82. https://doi.org/10.1177/1049731520921242 [DOI:10.1177/1049731520921242. [Link]]
40. Hosseinverdi M, Pourassadi Z, Keshavarz S, Kakavand A. Effectiveness of Compassion-focused Therapy on Self-esteem, Empathy, and Forgiveness in Child Labor. Quarterly J Child Ment Health. 2021; 7(4):181-96. https://doi.org/10.52547/jcmh.7.4.12 [DOI:10.52547/jcmh.7.4.12 [Persian]. [Link]]
41. Mohammadi Sangachin Doost A, Hosseinkhanzadeh AA, Kousha M, Naseh A. The Effect of Self-Compassion Training on the Self-Esteem and Perceived Stress of Mothers of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Quarterly J Child Ment Health. 2023;9(4):45-59. https://doi.org/10.61186/jcmh.9.4.5 [DOI:10.61186/jcmh.9.4.5 [Persian]. [Link]]
42. Garnefski N, Kraaij V. The cognitive emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment. 2007; 23(3):141-9. https://doi.org/10.1027/1015-5759.23.3.141 [DOI:10.1027/1015-5759.23.3.141. [Link]]
43. Hasani J. The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of clinical psychology. 2010; 2(3):73-84. [DOI:10.22075/JCP.2017.2031 [Persian]. [Link]]
44. Mahmoudpour A, Shariatmadar A, Borjali A, Shafiabadi A. Psychometric Properties of the Distress Tolerance Scale (DTS) in the Elderly. Q Educ Meas. 2021; 12(46):49-64. [DOI:10.22054/jem.2022.65915.3341[Persian]. [Link]]
45. Germer CK, Neff KD. Self‐compassion in clinical practice. J Clin Psychol. 2013; 69(8):856-67. https://doi.org/10.1002/jclp.22021 [DOI:10.1002/jclp.22021. [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Giahi Z, Sadoughi M, Tamanneifar M. The effectiveness of self-compassion training on cognitive emotion regulation and distress tolerance in mothers of children with intellectual disability. J Child Ment Health 2024; 11 (3) : 4
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1317-fa.html

گیاهی زهرا، صدوقی مجید، تمنائی فر محمدرضا. اثربخشی آموزش شفقت به خود بر تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (3) :52-67

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1317-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( دوره یازدهم شماره سوم پاییز 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710