[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد روی‌آورد قلب پرورش‌یافته در والدگری کودکان با نیازهای خاص: مرور نظام‌مند
بهار رشیدی1 ، سالار فرامرزی* 2، احمد عابدی2 ، یوآخیم شرودر3
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
3- گروه آموزش ابتدایی و متوسطه، آموزش اجتماعی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه هامبورگ، آلمان
چکیده:   (1160 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان دارای مشکلات در سازش‌یافتگی ‌رفتاری- هیجانی، نیازمند حمایت و شیوه‌های متفاوت جهت شکل‌دهی رفتار مطلوب و پیشگیری از آسیب‌های روان‌شناختی هستند. بنابراین روی‌آوردهای والدگری در راستای کاهش مشکلات سازشی کودکان با نیازهای خاص و بهزیستی روان‌شناختی والدین در حال توسعه هستند. بدین ترتیب این پژوهش با دو هدف انجام شد؛ ابتدا به معرفی و کاربرد روی‌آورد قلب پرورش‌یافته در والدگری کودکان با نیازهای خاص پرداخته شد و سپس اثربخشی این مداخلات مورد بررسی قرار گرفته ‌است.
روش: روش پژوهش مرور نظام‌مند بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و دستورالعمل پریزما (2010) انجام شد. متون نوشتاری در پایگاه‌های اطلاعاتی Google Scholar، Eric، SSRN، Wiley، PubMed با کلیدواژه‌های The nurtured heart approach، Intervention، Parenting، Parent education programs جستجو شد. ابتدا 1421منبع و پس از غربالگری تعداد 32 منبع‌ (22 پژوهش؛ 10 کتاب) یافت شد که مطابق با ملاک‌های ورود و خروج، 19منبع انتخاب شدند.
یافته­ها: یافته‌ها نشان داد 13 پژوهش‌ که مبتنی بر روی‌آورد قلب‌ پرورش‌یافته که در سال‌های 1997 تا 2022 با حجم نمونه‌ کل 1409 انجام شده‌اند بر کاهش علائم رفتاری کودکان با اختلالات یادگیری، نافرمانی مقابله‌ای، اختلال رفتار هنجاری، و نارسایی ‌توجه- فزون‌کنشی اثربخش بوده است و در سایر متون بررسی شده نیز این روی‌آورد روان‌شناختی و خانواده‌محور تأیید شده است.
نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نظام‌مند نشان داد روی‌آورد قلب‌پرورش‌یافته مبتنی بر تعامل والد-کودک است و با آگاهی‌بخشی و آموزش والدین در پرورش کودکان دارای رفتارهای سازش‌نایافته، موجب سازش‌یافتگی و ارتقاء مهارت‌های رفتاری- اجتماعی این کودکان می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود این روی‌آورد در والدگری کودکان با نیازهای خاص در ایران مورد توجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: روی‌آورد قلب پرورش‌یافته، والدگری، کودکان با نیازهای خاص، مرور نظام‌مند
متن کامل [PDF 1559 kb]   (504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1402/5/18
فهرست منابع
1. Doja A, Pringsheim T, Andrade BF, Cowley L, Healy SA, Baron T, et al. Implementation and evaluation of a curriculum on the assessment and treatment of disruptive behaviour disorders. Paediatrics and child health. 2021; 26(8): 61- 458. https://doi.org/10.1093/pch/pxab008 [DOI:10.1093/pch/pxab008 [Link]]
2. Perugi G, Pallucchini A, Rizzato S, Pinzone V, De Rossi P. Current and emerging pharmacotherapy for the treatment of adult ADHD. Expert Opin Pharmacother. 2019; 20(12): 70-1457. https://doi.org/10.1080/14656566.2019.1618270 [DOI:10.1080/14656566.2019.1618270 [Link]]
3. Ustun B, Adler LA, Rudin C, Faraone SV, Spencer TJ, Berglund P, et al. The World Health Organization adult attention-deficit/ hyperactivity disorder self-report screening scale for DSM-5. JAMA Psychiatry. 2017; 74(5): 520- 526. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2017.0298 [DOI:10.1001/jamapsychiatry.2017. 0298 [Link]]
4. Cadenas M, Hartman C, Faraone S, Antshel K, Borges Á, Hoogeveen L, et al. Cognitive correlates of attention-deficit hyperactivity disorder in children and adolescents with high intellectual ability. J Neurodev Disord. 2020; 12(1): 1-9. https://doi.org/10.1186/s11689-020-9307-8 [DOI:10.1186/s11689-020-9307-8 [Link]]
5. Walerius DM, Reyes RA, Rosen PJ, Factor PI. Functional impairment variability in children with ADHD due to emotional impulsivity. J Atten Disord. 2018; 22(8): 37-724. https://doi.org/10.1177/1087054714561859 [DOI:10.1177/1087054714561859 [Link]]
6. Castagna PJ, Calamia M, Davis TE. Childhood ADHD and negative self-statements: Important differences associated with subtype and anxiety symptoms. Behavior Therapy. 2017; 48(6): 793-807. https://doi.org/10.1016/j.beth.2017.05.002 [DOI:10.1016/j.beth.2017. 05.002 [Link]]
7. Johnston C, Jassy JS. Attention-deficit/ hyperactivity disorder and oppositional/conduct problems: Links to parent-child interactions. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007; 16(2): 1-74. [DOI:18392155; PMCID: PMC2242643 [Link]]
8. Maghrebi Sinaki H, Hassanzadeh S, Arjmandnia A, Khademi M. The effect of teaching Communication Skills to mothers of children with ADHD on enhancement of parent-child interaction. Journal of Developmental Psychology. 2016; 13(49): 57-69. [Persian]. [Link]
9. Pringsheim T, Lam D, Ching H, Patten S. Metabolic and neurological complications of second-generation antipsychotic use in children. Drug Safety. 2011; 34(8): 68-651. https://doi.org/10.2165/11592020-000000000-00000 [DOI:10.2165/11592020 [Link]]
10. Catala-Lopez F, Hutton B, Nunez-Beltran A, Page MJ, Ridao M, Macias S D, et al. The pharmacological and non-pharmacological treatment of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents: a systematic review with network meta-analyses of randomised trials. PLoS One. 2017; 12(7): 1-31. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0180355 [DOI:10.1371/journal. pone.0180355 [Link]]
11. Scotto Rosato N, Correll CU, Pappadopulos E, Chait A, Crystal S, Jensen PS. Treatment of maladaptive aggressive in youth steering committee. Treatment of maladaptive aggression in youth: CERT guidelines II. Treatments and ongoing management. Pediatrics. 2012; 129(6): 1577-1586. https://doi.org/10.1542/peds.2010-1361 [DOI:10.1542/peds.2010-1361 [Link]]
12. Hare MM, Graziano PA. The cost-effectiveness of parent-child interaction therapy: Examining standard, intensive, and group adaptations. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. 2021; 48(3): 499-513. https://doi.org/10.1007/s10488-020-01083-6 [DOI:10.1007/s10488-020-01083-6 [Link]]
13. Brennan AL, Hektner JM. Parent training in the Nurtured Heart Approach: Effects on parents' well-being, practices, and perception of child strengths. Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, North Dakota State University. 2012; pp: 1-11. [Link]
14. Huson TF. Educator mindsets and the impacts to teacher-student relationship: An exploratory case study. [Doctoral dissertation]: Faculty of the graduate school of education, Seattle Pacific University; 2019, pp: 1-9. [Link]
15. Ward SL. Glasser's parent training model: Effects on child and parent functioning. [Doctoral dissertation]. [United States]: Faculty of department of educational psychology, University of Arizona. 1997, pp: 10-36. [Link]
16. Glasser H, Easley J. Transforming the difficult child: The nurtured heart approach. Center of the Difficult Child; 1998, pp: 1-272. [Link]
17. Glasser H, Bowdidge J, Bravo L. Transforming the difficult child workbook: An interactive guide to the Nurtured Heart Approach. Nashville: Vaughan Printing. 2008, pp: 1-214. [Link]
18. Ahmann E. Encouraging positive behavior in challenging children: The nurtured heart approach™. Pediatric nursing. 2014; 40(1): 38-42. [Link]
19. Kausik NH, Hussain D. Integrating nurtured heart approach with self-determination theory: A proposed intervention model for managing disruptive behaviors of children. Child Care in Practice. 2020; 26(1): 50-61. https://doi.org/10.1080/13575279.2018.1516627 [DOI:10. 1080/13575279.2018.1516627 [Link]]
20. Rolider A, Axelrod S, Houten RV. Don't speak behaviorism to me: How to clearly and effectively communicate behavioral interventions to the general public. Child and Family Behaviour Therapy. 1998; 20(2): 39-56. https://doi.org/ 10.1300/J019v20n02_03 [Link] https://doi.org/10.1300/J019v20n02_03 [DOI:10.1300/J019v20n02_03 [Link]]
21. Kausik NH, Hussain D. Self-determination, nurtured heart approach, and motivation: Development and testing of an intervention strategy for students with learning disabilities. Current Psychology. 2020; 39(4): 1454-65. https://doi.org/ 10. 1007/s12144-018-9848-0 [Link] https://doi.org/10.1007/s12144-018-9848-0 [DOI:10. 1007/s12144-018-9848-0 [Link]]
22. Nuño L, Wertheim BC, Glasser MA, Wahl A, Roe J. The online nurtured heart approach to parenting: A randomized study to improve ADHD behaviors in children ages 6-8. Ethical Hum Psychol Psychiatry. 2020; 22(1): 31-48. https://doi.org/10.1891/EHPP-D-20-00013 [DOI:10.1891/EHPP-D-20-00013 [Link]]
23. Roth S. A quasi-experimental investigation of the impact of the nurtured heart approach on parenting confidence, use of appropriate verbal discipline and perceptions of child interpersonal strengths in a Caucasian population sample. [Doctoral dissertation]. Faculty of The University of Akron, University of Akron; 2018, pp: 1-11. [Link]
24. Hektner JM, Brennan AL, Brotherson SE. A review of the nurtured heart approach to parenting: Evaluation of its theoretical and empirical foundations. Family process. 2013; 52(3): 425-39. https://doi.org/10.1111/famp.12030 [DOI:10.1111/famp.12030 [Link]]
25. Brennan AL, Hektner JM, Brotherson SE, Hansen TM. A nonrandomized evaluation of a brief nurtured heart approach parent training program. Child Youth Care Forum. 2016; 45(5): 709-727. https://doi.org/10.1007/s10566-016-9351-4 [DOI:10.1007/s 10566-016-9351-4 [Link]]
26. Nuno, Vl, Wertheim BC, Murphy BS, Wahl RA, Roe DJ. Testing the efficacy of the nurtured heart approach to reduce ADHD symptoms in children by training parents: Protocol for a randomized controlled trial. Contemp Clin Trials Commun. 2019; 13(1): 1-6. https://doi.org/10.1016/j.conctc.2018.100312 [DOI:10.1016/j. conctc.2018.100312 [Link]]
27. Eanes I. Relationship as an energetic exchange: A key theory for the nurtured heart approach. [Masters of Social Work]: Faculty of the School of Social Work, Catherine University; 2019, pp: 2-7. [Link]
28. Glasser H, Block ML. Notching up: The nurtured heart approach: The new inner wealth initiative for educators. Nurtured Heart; 2011, pp: 1-168. [Link]
29. Nielsen SE. You're fun, you're funny, and you dress good! a classroom social skills intervention with a nurtured heart touch and its effect on prosocial behavior and motivation to learn [Doctoral dissertation]. Minnesota University, Moorhead; 2012, pp: 1-4. [Link]
30. McGrellis K, Swarbrick M, Cummings C, Wilson B, Gill K. Development of a nurtured heart approach questionnaire. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2022; 60(2): 15-9. https://doi.org/10.3928/02793695-20210818-03 [DOI:10.3928/02793695-20210818-03 [Link]]
31. Dineen P, Fitzgerald M. Executive functions in routine childhood ADHD assessment. Journal of European Psychiatry. 2010; 25(1): 402-18. [DOI:10.1016/ S0924-9338(10)70398-9 [Link]]
32. Bandura A. Personal and collective efficacy in human adaptation and change. In J. G. Adair, D. Bélanger, & K. L. Dion (Eds), Advances in psychological science. Social, personal, and cultural aspects. Psychology Press Erlbaum (UK)Taylor & Francis. 1998, pp: 51-71. [Link]
33. Jones TL, Prinz RJ. Potential roles of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review. Clinical psychology review. 2005; 25(3): 341-63. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2004.12.004 [DOI:10. 1016/j.cpr.2004.12.004 [Link]]
34. Webster-Stratton C, Gaspar MF, Seabra-Santos MJ. Incredible years parent, teachers and children's series: transportability to Portugal of early intervention programs for preventing conduct problems and promoting social and emotional competence. Psychosocial Intervention. 2012; 21(2): 157-69. https://doi.org/10.5093/in2012a15 [DOI:10.5093/in2012a15 [Link]]
35. Sanders MR. Triple P-Positive Parenting Program: Towards an empirically validated multilevel parenting and family support strategy for the prevention of behavior and emotional problems in children. Clin Child Fam Psychol Rev. 1999; 2(2): 71-90. [DOI:10.1023/A:102184 3613840 [Link]]
36. Evans SW, Owens JS, Bunford N. Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Clin Child Adolesc Psychol. 2014; 43(4): 527-51. https://doi.org/10.1080/15374416.2013.850700 [DOI:10. 1080/15374416.2013.850700 [Link]]
37. Moher D, Liberati A, Tetzlaff J, Altman DG, Prisma Group. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Int J Surg. 2010; 8(5): 336-41. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007 [DOI:10.1016/j.ijsu.2010.02.007 [Link]]
38. Porzak R, Baas SA, Cashman J, Rosser M, Sebian JK. Schools and local environment animation for prevention interventions. Prevention in school; 2019, pp: 209-210. [Link]
39. Binder, J. Pediatric Interviewing: a practical, relationship-based approach. Springer Science & Business Media; 2010, pp: 6-7. https://doi.org/10.1007/978-1-60761-256-8 [DOI:10.1007/978-1-60761-256-8 [Link]]
40. Glasser H, Block ML. You are Oprah - Igniting the fires of greatness. Tucson, AZ: Nurtured Heart Publications; 2009, pp: 1-240. [Link]
41. Glasser H, Block ML. All children flourishing: Igniting the greatness of our children. Nurtured Heart Pub; 2007, pp: 1-200. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi B, Faramarzi S, Abedi A, Schroeder J. The Application of the Nurtured Heart Approach in Parenting of Children with Special Needs: A Systematic Review. J Child Ment Health 2023; 10 (2) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1323-fa.html

رشیدی بهار، فرامرزی سالار، عابدی احمد، شرودر یوآخیم. کاربرد روی‌آورد قلب پرورش‌یافته در والدگری کودکان با نیازهای خاص: مرور نظام‌مند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (2) :1-15

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1323-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( دوره دهم شماره دوم تابستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4652