[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش حافظه فعال کودک محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ فزون کنشی
شکوفه عسگری1 ، محمد مظفری* 2، سجاد امینی منش2 ، محمدرضا بردیده3
1- گروه روان شناسی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران؛ گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2- گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
چکیده:   (1553 مشاهده)
زمینه و هدف: الگوهای تعاملی والدین و کودک با اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی متعارض است و آموزش ­ها ­در این حوزه کمتر به چشم می ­خورد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال کودک­محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون­ کنشی انجام شد.         
روش: روش مطالعه، شبه­­تجربی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال با اختلال نارسایی توجه‌- فزون­ کنشی مراجعه­کننده به مرکز مشاوره عسل شهر تهران در شش ماهه دوم سال 1401 بودند. از بین آنها تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه‌- فزون­کنشی بر اساس ملاک­های ورود و به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفری) جایدهی شدند. برنامه آموزشی حافظه فعال کودک­محور همزمان برای هر کودک و مادر در 12 جلسه 45 دقیقه­ ای اجرا شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بررسی رابطه والد- فرزند (فاین و همکاران، 1983) بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازه­گیری مکرر در نرم­افزار SPSS23 تحلیل شدند.   
یافته­ ها: نتایج نشان داد بین گروه­های آزمایش و گواه از نظر تعامل والد- کودک تفاوت معنا­دار وجود داشت و برنامه آموزشی حافظه فعال کودک­محور باعث افزایش تعامل والد- کودک (05/0P< ،40/4 =F) و مؤلفه های تنفر/ گم ­گشتگی نقش (05/0P< ،61/9 =F) و ارتباطات (05/0 P< ،37/4 =F) کودکان با اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون­کنشی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (05/0P<).  
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه مداخله ­ای به کار گرفته شده چون بر نشانه ­های ضعف در ارتباط بین والدین و کودک تأکید داشته است باعث بهبود تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون­کنشی شده است؛ بنابراین می­تواند به عنوان یکی از محورهای عمده بهبود تعامل والد- کودک مورد توجه متخصصان بالینی باشد.       
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: آموزش حافظه فعال کودک محور، تعامل والد- کودک، اختلال نارسایی توجه‌ـ فزون کنشی
متن کامل [PDF 1694 kb]   (2385 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/1 | پذیرش: 1403/2/16 | انتشار: 1403/7/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari S, Mozafari M, Amini Menesh S, Bardideh M R. The Effectiveness of child-based working memory training on the parent-child interaction of children with attention deficit- hyperactivity disorder. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1393-fa.html

عسگری شکوفه، مظفری محمد، امینی منش سجاد، بردیده محمدرضا. اثربخشی آموزش حافظه فعال کودک محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :1-16

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1393-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( دوره یازدهم شماره دوم تابستان 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660