1- گروه روان شناسی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران؛ گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران 2- گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران 3- گروه روان شناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
چکیده: (1553 مشاهده)
زمینه و هدف:الگوهای تعاملی والدین و کودک با اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی متعارض است و آموزش ها در این حوزه کمتر به چشممی خورد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال کودکمحور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجهـ فزون کنشی انجام شد. روش:روش مطالعه، شبهتجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال با اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی مراجعهکننده به مرکز مشاوره عسل شهر تهران در شش ماهه دوم سال 1401 بودند. از بین آنها تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزونکنشی بر اساس ملاکهای ورود و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفری) جایدهی شدند. برنامه آموزشی حافظه فعال کودکمحور همزمان برای هر کودک و مادر در 12 جلسه 45 دقیقه ایاجرا شد و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهبررسی رابطه والد- فرزند (فاین و همکاران، 1983) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS23 تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد بین گروههای آزمایش و گواه از نظر تعامل والد- کودک تفاوت معنادار وجود داشت و برنامه آموزشی حافظه فعال کودکمحور باعث افزایش تعامل والد- کودک (05/0P< ،40/4 =F)و مؤلفه های تنفر/ گم گشتگی نقش (05/0P< ،61/9 =F) و ارتباطات (05/0 P< ،37/4 =F)کودکان با اختلال نارسایی توجهـ فزونکنشی شده و تأثیر این مداخله درمانی در مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است (05/0P<). نتیجه گیری:بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه مداخله ای به کار گرفته شده چون بر نشانه های ضعف در ارتباطبین والدین و کودک تأکید داشته است باعث بهبود تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجهـ فزونکنشی شده است؛ بنابراین میتواند به عنوان یکی از محورهای عمده بهبود تعامل والد- کودک مورد توجه متخصصان بالینی باشد.
Asgari S, Mozafari M, Amini Menesh S, Bardideh M R. The Effectiveness of child-based working memory training on the parent-child interaction of children with attention deficit- hyperactivity disorder. J Child Ment Health 2024; 11 (2) : 1 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1393-fa.html
عسگری شکوفه، مظفری محمد، امینی منش سجاد، بردیده محمدرضا. اثربخشی آموزش حافظه فعال کودک محور بر تعامل والد- کودک کودکان با اختلال نارسایی توجه ـ فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (2) :1-16