[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 30-21 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای
مریم صدری* 1، مهدی زارع بهرام آبادی ، مهناز غیاثی
چکیده:   (6416 مشاهده)

زمینه و هدف: همزمان با افزایش میزان شیوع اختلال‌های روانی،  نگرانی در مورد سلامت روان کودکان و تاثیر آن بر  تحول کودک، در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به  اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام گرفت.

روش: روش پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه گواه بود. برای این پژوهش 30 کودک پسر با اختلال نافرمانی مقابله‌ای با روش نمونه­گیری غیراحتمالی در دسترس از آموزشگاه­های شهر اصفهان انتخاب و سپس از مادران آنها جهت شرکت در پژوهش دعوت شد. گروه آزمایش ده جلسه آموزشی درمان مبتنی بر دلبستگی را دریافت کردند، در حالی­که گروه گواه از این آموزش بی­بهره بودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو، 1984)، پرسشنامه کیفیت دلبستگی (راندولف، 2004)، و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی ماتسن (1983) بود. داده­های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس تک­متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: نتایج تحلیل نشان داد، آموزش متغیر مستقل بر مؤلفه­های کیفیت دلبستگی و مهارت اجتماعی کودکان  مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای موثر بوده است (05/0=α).

نتیجه ­گیری: بنابر یافته­ های حاصل از پژوهش، می­توان از درمان مبتنی بر دلبستگی بر بهبود کیفیت دلبستگی و مهارت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای بهره برد.

واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر دلبستگی، کیفیت دلبستگی، مهارت‌های اجتماعی، اختلال نافرمانی مقابله‌ای
متن کامل [PDF 693 kb]   (2411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/6 | پذیرش: 1395/6/27 | انتشار: 1395/6/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadri M, Zare Bahramabadi M, Ghiasi M. Effectiveness of Attachment-Oriented Therapy on the Quality of Attachment and Social Skills in Children with Oppositional Defiant Disorder. J Child Ment Health 2016; 3 (2) :21-30
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-113-fa.html

صدری مریم، زارع بهرام آبادی مهدی، غیاثی مهناز. اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر کیفیت دلبستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (2) :21-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( دوره سوم شماره دوم تابستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645