[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 26-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه ویژگی‌های شخصیتی پیش‌بین در فرسودگی شغلی مربیان مهدکودک
فخری تاجیک زاده* 1، سمانه محمد پور1 ، فاطمه زارعی2
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه آزاد مرودشت
چکیده:   (3804 مشاهده)
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی به عنوان یک نشانگان روان‌شناختی تعریف شده است که حرفه ­های خدمات انسانی معمولاً بیشتر از سایر حرفه­ها در معرض آن قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی­ های شخصیتی به عنوان پیش­ بین­ های فرسودگی شغلی در مربیان مهدکودک­ های شیراز بود.
روش: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان مهدکودک ­های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1395 بود. نمونه­ای به حجم 100 نفر از مربیان، به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورداستفاده جهت جمع‌آوری داده­ ها شامل مقیاس فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سیاهه­ پنج عاملی نئو (مک­کری و کاستا، 1985) بود. به منظور تحلیل داده­ ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد.
یافته­ ها: ضرایب ساختاری به‌دست‌آمده در تابع اول در این پژوهش نشان دادند که الگویی از نمرات بالا در روان ­آزردگی (ضریب ساختاری، 765/0)،  و الگویی از نمرات پایین در توافق­ پذیری )743/0-)  و برون­گرایی ) 507/0-) با الگویی از نمرات بالا در تحلیل عاطفی (940/0)، دگرسان­ بینی خود (619/0) و فقدان موفقیت فردی (531/0)، همبسته هستند. ضرایب ساختاری به‌دست‌آمده در تابع دوم نیز نشان می­دهد که الگویی از نمرات بالا در برون­ گرایی (854/0) با الگویی از نمرات پایین در فقدان موفقیت فردی (747/0) و دگرسان بینی (350/0-)  خود همبسته است.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر، اهمیت تأثیر فرسودگی شغلی بر کار مربیان مهدکودک را روشن ساخت و بر لزوم توجه به متغیرهای تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی ازجمله ویژگی ­های شخصیتی تأکید می­ کند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، ویژگی های شخصیتی، مربیان مهدکودک
متن کامل [PDF 696 kb]   (1864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/12 | پذیرش: 1396/1/18 | انتشار: 1396/10/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajikzadeh F, Mohamadpour S, Zaree F. The study of Personality Traits as predictors of Job Burnout in Kindergarten Teachers. J Child Ment Health 2017; 4 (3) :16-26
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-153-fa.html

تاجیک زاده فخری، محمد پور سمانه، زارعی فاطمه. مطالعه ویژگی‌های شخصیتی پیش‌بین در فرسودگی شغلی مربیان مهدکودک. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (3) :16-26

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-153-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645