[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 116-124 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه همدلی شناختی در دانش آموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار
سعیده کاجی اصفهانی* ، مژگان عارفی، اصغر آقایی جشوقانی، مسلم اصلی آزاد، طاهره فرهادی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده:   (1118 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری یکی از مشکلات رفتاری است که در دوره کودکی بروز یافته و می‌تواند به همدلی با دیگران آسیب جدی وارد کند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف مقایسه همدلی شناختی بین دو گروه پرخاشگری ارتباطی و پرخاشگری آشکار صورت پذیرفت.
روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع علّی ـ مقایسه ­ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش‌آموزان دارای پرخاشگری دوره متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود. به‌منظور این پژوهش 120 دانش‌آموز از جامعه مذکور به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده، مقیاس همدلی اساسی جولیف و فارینگتون (2006) و مقیاس گزینش همسالان کرک و گرات ­پیتر (1995) بود. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره همدلی شناختی دو گروه پرخاشگر ارتباطی و پرخاشگر آشکار تفاوت معنادار وجود دارد (0/05 > p)؛ بدین معنا که میزان همدلی شناختی در گروه دانش‌آموزان دارای پرخاشگری ارتباطی بیشتر از گروه پرخاشگری آشکار بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته ­های پژوهش حاضر همدلی شناختی در گروه پرخاشگری آشکار کمتر از گروه پرخاشگری ارتباطی بود که می­ تواند ناشی از آن باشد که افراد با پرخاشگری آشکار به دلیل عدم بهره‌مندی از همدلی کافی، میزان پرخاشگری بیشتری را بروز می‌دهند.
واژه‌های کلیدی: همدلی شناختی، پرخاشگر ارتباطی، پرخاشگر آشکار
متن کامل [PDF 701 kb]   (1085 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaji Isfahani S, Arefi M, Aqaei Joshaghani A, Asli Azad M, Farhadi T. Comparison of Cognitive Empathy in Students with Relational and Explicit Aggression. JCMH. 2017; 4 (2) :116-124
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-150-fa.html

کاجی اصفهانی سعیده، عارفی مژگان، آقایی جشوقانی اصغر، اصلی آزاد مسلم، فرهادی طاهره. مطالعه همدلی شناختی در دانش آموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :116-124

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-150-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3795