[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 23-13 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان بی‌‌سرپرست و بدسرپرست
الناز صفارحمیدی* 1، سیمین حسینیان1 ، طیبه زندی پور1
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران
چکیده:   (5298 مشاهده)

زمینه و هدف: ازآنجایی‌که مثبتاندیشی بر بسیاری از جوانب زندگی افراد تأثیر عمده­ای دارد، هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مثبتاندیشی بر ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست 10 تا 12 ساله بود.

روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح تک‌گروهی با پیش ­آزمون و پس­آزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست 10 تا 12 سال شهر رشت در سال 1395 بود که از بین آنها 10 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی فرم معلم (گرشام و الیوت، 1990) و پرسشنامه ادراک شایستگی کودکان (هارتر، 1982) بود. مثبت‌اندیشی به صورت 14 جلسه 90 دقیقه‌ای به گروه نمونه آموزش داده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب d کوهن و ضریب g هدگس بررسی شد.

 یافته‌ها:  نتایج یافته ­ها نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی توانسته است ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان را افزایش دهد و افراد مورد مطالعه شرکت ­کننده در آزمایش در پس­ آزمون به‌طور معناداری، ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی بیشتری داشتند  (0/05 > p).

نتیجهگیری: در مجموع، نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر آموزش مثبت‌اندیشی در افزایش ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان را تأیید می‌کند.

واژه‌های کلیدی: مثبت‌اندیشی، ادراک شایستگی، مهارت‌های اجتماعی، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست
متن کامل [PDF 811 kb]   (2592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/14 | پذیرش: 1395/12/16 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saffarhamidi E, Hosseininan S, Zandipour T. The Effect of Positive Thinking Education on the Perceived Competency and Social Skills of the Orphan and Mistreated Children. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :13-23
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-170-fa.html

صفارحمیدی الناز، حسینیان سیمین، زندی پور طیبه. تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی کودکان بی‌‌سرپرست و بدسرپرست . فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :13-23

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-170-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645