[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 104-115 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان
ماهره سلیمی سودرجانی، زهرا یوسفی*
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
چکیده:   (1269 مشاهده)
زمینه و هدف: کارکرد خانواده­ هایی که دارای فرزند مبتلابه اختلال نافرمانی و اضطراب جدایی هستند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان پیش­ دبستانی شهر اصفهان بود.
روش: طرح این پژوهش، شبه ­تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان پیش ­دبستانی شهر اصقهان در سال 95-1394 بود که 40 نفر از آنها به‌طور در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک (اسپرافکین و گادو، 1994) بود. برای گروه آزمایشی، آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد در 9 جلسه 90 دقیقه ­ای برگزار شد درحالی‌که گروه گواه هیچ‌­گونه مداخله ­ای را دریافت نکردند. داده ­های به‌دست‌آمده با استفاده روش تحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی مؤثر بوده است (0/01p < ).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­ توان گفت ازآنجاکه بخش عمده ­ای از نافرمانی مقابله­ ای و اضطراب کودکان می ­تواند مرتبط با سبک والدگری مادران باشد، بنابر­این با آموزش سبک ­های والدگری، مادران موفق شده ­اند روش تربیتی خود را ارتقا بخشند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب جدایی، نافرمانی، سبک های والدگری، پذیرش و تعهد
متن کامل [PDF 693 kb]   (779 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi Souderjani M, Yousefi Z. The Effectiveness of Parenting Styles Training Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) to Mothers on Decreasing Sepration Anxiety and Oppositional Defiant Disorder of Children. JCMH. 2017; 4 (2) :104-115
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-180-fa.html

سلیمی سودرجانی ماهره، یوسفی زهرا. تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :104-115

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-180-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3795