[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون
فرهاد اصغری* 1، محمد اخوان2 ، رضا قاسمی جوبنه3
1- گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (3655 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت ­های اجتماعی بخش مهمی از حوزه تحول فردی است که در کودکان کم­توان ذهنی با تأخیر و نارسایی معناداری همراه است. هدف این پژوهش، تعیین تأثیر روش قصه­ گویی بر مهارت­ های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون بود.
روش: پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل  22 نفر از دانش ­آموزان مبتلا به نشانگان داون 6 تا 8 ساله شهر رشت در سال 95-1394 بود که به شیوه نمونه ­گیری هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس مهارت­ های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) استفاده شد. شرکت­ کنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ­ای با روش قصه­ گویی آموزش دیدند ولی گروه گواه چنین مداخله­ ای را دریافت نکردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شده است.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که روش قصه ­گویی موجب بهبود مهارت ­های اجتماعی (همکاری، جرئت ­ورزی، و خودمهارگری) کودکان مبتلا به نشانگان داون شده است (0/01>p).
نتیجه ­گیری: روش قصه ­گویی موجب بهبود مهارت­ های زبانی و ارتباطی همچون دقت شنیداری، افزایش درک معانی واژه­ ها، توانایی گوش دادن و صحبت کردن می­ شود که در نتیجه مهارت‌های اجتماعی نیز به‌صورت مثبت تحت تأثیر قرار می­ گیرد.
واژه‌های کلیدی: نشانگان داون، قصه گویی، مهارت های اجتماعی
متن کامل [PDF 826 kb]   (1691 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/27 | پذیرش: 1397/5/20 | انتشار: 1397/9/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari F, Akhavan M, Ghasemi Jobaneh R. Effect of Storytelling Method on Social Skills in Children with Down Syndrome. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :1-10
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-537-fa.html

اصغری فرهاد، اخوان محمد، قاسمی جوبنه رضا. تأثیر روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :1-10

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-537-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( دوره پنجم شماره سوم پاییز 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645