[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر نشانه‌های کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری
حسین فرخی* 1، وحید مصطفی پور1 ، فرامرز سهرابی1
1- دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده:   (4872 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به مشکلات کودکان با اختلال رفتار هنجاری در شناخت اجتماعی و نظریه ذهن، هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر نشانه‌های کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر مبتلابه اختلال رفتار هنجاری 11-7 سال شهر مشهد در سال 1395 بود که از بین آنها 22 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون نظریه ذهن (استیرنمن، 1999) و مقیاس مهارت‌های اجتماعی (ماتسون، 1983) فرم کودکان بود. آزمودنی‌های گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. داده‌ها سه هفته بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله نظریه ذهن و آموزش مهارت‌های اجتماعی توانسته است مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های نظریه ذهن کودکان را افزایش دهد و این تغییرات موجب کاهش نشانه‌های اختلال رفتار هنجاری در آزمودنی‌ها شد (001/0p < ).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان استنباط کرد که آموزش نظریه ذهن و مهارت­های اجتماعی با افزایش شناخت اجتماعی و مهارت­های بین­فردی باعث می­شود نشانه­های اختلال رفتار هنجاری کاهش یابد.
واژه‌های کلیدی: نظریه ذهن، مهارت‌های اجتماعی، اختلال رفتار هنجاری
متن کامل [PDF 823 kb]   (2664 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/20 | پذیرش: 1395/11/29 | انتشار: 1396/6/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farrokhi H, Mostafapour V, Sohrabi F. The Effectiveness of Teaching Based on Theory of Mind and Social Skills Training on Syptoms of Children with Coduct Disorder. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :14-24
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-197-fa.html

فرخی حسین، مصطفی پور وحید، سهرابی فرامرز. تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر نشانه‌های کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :14-24

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645