زمینه و هدف:با توجه به مشکلات کودکان با اختلال رفتار هنجاری در شناخت اجتماعی و نظریه ذهن، هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارتهای اجتماعی بر نشانههای کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کودکانپسر مبتلابه اختلال رفتار هنجاری 11-7 سال شهر مشهد در سال 1395 بود که از بین آنها 22 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شاملآزموننظریهذهن (استیرنمن، 1999) و مقیاسمهارتهایاجتماعی (ماتسون، 1983)فرمکودکان بود. آزمودنیهای گروه آزمایشدر12 جلسه 45 دقیقهایبهصورتگروهیتحتآموزشقرارگرفتند. دادهها سه هفته بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تحلیل شد. یافتهها:نتایج نشان داد که مداخله نظریه ذهن و آموزش مهارتهای اجتماعی توانسته است مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای نظریه ذهن کودکان را افزایش دهد و این تغییرات موجب کاهش نشانههای اختلال رفتار هنجاری در آزمودنیها شد (001/0p < ). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان استنباط کرد که آموزش نظریه ذهن و مهارتهای اجتماعی با افزایش شناخت اجتماعی و مهارتهای بینفردی باعث میشود نشانههای اختلال رفتار هنجاری کاهش یابد.
Farrokhi H, Mostafapour V, Sohrabi F. The Effectiveness of Teaching Based on Theory of Mind and Social Skills Training on Syptoms of Children with Coduct Disorder. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :14-24 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-197-fa.html
فرخی حسین، مصطفی پور وحید، سهرابی فرامرز. تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن و آموزش مهارتهای اجتماعی بر نشانههای کودکان مبتلابه اختلال رفتار هنجاری. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :14-24