[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 36-25 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل ساختاری نقش کنش های اجرایی در عملکرد یادگیری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص
هادی تقی زاده1 ، امان اله سلطانی* 1، حمد اله منظری توکلی1 ، زهرا زین الدینی میمند1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
چکیده:   (5237 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از تبیین­ های اساسی و جدید در درمان ناتوانی­ های یادگیری خاص، مدل کنش ­های اجرایی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کنش­ های اجرایی (انتقال، بازداری، به­روز رسانی، عملکرد پیوسته، و برنامه­ ریزی- سازمان‌دهی) در پیش ­بینی عملکرد یادگیری دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری خاص بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش­ آموزان مقطع ابتدایی پایه اول تا ششم مبتلابه ناتوانی یادگیری خاص شهر مشهد در سال تحصیلی 95-96 بودند. تعداد 116 دانش­ آموز از جامعه مذکور با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای اندازه­ گیری مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون ویسکانسین (هیتون و همکاران، 1993)، تکلیف پیچیده استروپ (استروپ، 1935)، آزمون برج لندن (شالیس، 1982)، آزمون حافظه­ فعال (وکسلر، 2003)، و آزمون عملکرد پیوسته (رزولد و همکارانش، 1956) بود.  برای بررسی توان پیش­ بینی عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای کنش ­های اجرایی از مدل ساختاری لیزرل استفاده شد.
 یافته­ها: نتایج نشان داد مدل با داده‌های پژوهش، برازش مناسبی دارد. نتایج تحلیل ساختاری نیز نشان داد که از میان کنش ­های اجرایی، متغیر بازداری پاسخ و حافظه فعال سهم بیشتری در پیش­ بینی عملکرد تحصیلی دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری در حوزه ­های خواندن، نوشتن و ریاضی دارند (01/0 p).
 نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، کنش ­های اجرایی بازداری پاسخ، حافظه فعال، و انعطاف ­پذیری ذهنی به‌عنوان فعالیت­ های شناختی مورد نیاز در یادگیری خواندن، نوشتن، و ریاضیات ضروری هستند که باید در برنامه ­های آموزشی و توان بخشی این دانش ­آموزان مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ناتوانی یادگیری خاص، انتقال، بازداری پاسخ، برنامه ریزی، سازمان‌ده
متن کامل [PDF 1072 kb]   (4866 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/25 | پذیرش: 1395/10/15 | انتشار: 1396/6/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizadeh H, Soltani A, Manzari Tavakoli H, Zeinaddiny Maymand Z. The Structural Model of the Role of Executive Functions in Learning Performance of Students with Specific Learning Disabilities. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :25-36
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-205-fa.html

تقی زاده هادی، سلطانی امان اله، منظری توکلی حمد اله، زین الدینی میمند زهرا. مدل ساختاری نقش کنش های اجرایی در عملکرد یادگیری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :25-36

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-205-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645