[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 17-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان
محبوبه طاهر* 1، اصغر نوروزی2 ، فاطمه تقی زاده رمی3
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده:   (6661 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش­ آموزان دختر بود.

روش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود.40 نفر از دانش ­آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر بابل که دارای اضطراب امتحان بالا بودند با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایدهی شدند و به پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، 1377) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مهارت­ های حل مسئله را آموزش دیدند در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند.

یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس یک­ متغیری نشان داد آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش اضطراب امتحان دانش ­آموزان مؤثر است(P<0/001).

نتیجه­ گیری: آموزش مهارت حل مسئله راهبردی کوتاه ­مدت، کارآمد و بی­ ضرر است که با هدف قرار دادن توانایی شناختی دانش ­آموزان می­ تواند آنها را در برابر اضطراب امتحان توانمند سازد.

واژه‌های کلیدی: آموزش حل مسئله، اضطراب امتحان، دانش آموزان
متن کامل [PDF 429 kb]   (5781 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/6 | پذیرش: 1393/9/6 | انتشار: 1393/11/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher M, Norouzi A, Taghizadeh Romi F. Efficacy of Problem-Solving Skill Training in the Treatment of Test Anxiety of students. J Child Ment Health 2015; 1 (1) :9-17
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-23-fa.html

طاهر محبوبه، نوروزی اصغر، تقی زاده رمی فاطمه. اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب امتحان دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1393; 1 (1) :9-17

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-23-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( دوره اول شماره اول زمستان 1393 - 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645