[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 3-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نوروفیدبک بر پرخاشگری و نشانه های بالینی وسواس- بی اختیاری دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی
سوگند قاسم زاده* ، محمد مهاجرانی، رقیه نوری پور لیاولی، لیلا افضلی
گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
چکیده:   (461 مشاهده)
زمینه و هدف:  نشانه­های بالینی وسواس- بی­ اختیاری و پرخاشگری موجب آسیب قابل ملاحظه در کنش­ وری عاطفی و اجتماعی مبتلایان به اختلال نارسایی توجه- فزون ­کنشی می­ شود که لازم است روش‌های مناسب تشخیصی و درمانی برای این گروه از کودکان در نظر گرفته شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوروفیدبک بر پرخاشگری و نشانه­ های بالینی وسواس- بی ­اختیاری دانش­ آموزان پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی بود.
روش: روش پژوهش شبه ­آزمایشی و در چهارچوب طرح­ های پیش­ آزمون- پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون ­کنشی شهر تهران بود که در سال 1395 به مراکز خدمات روان ­شناختی و مشاوره این شهر مراجعه کردند.  نمونه شامل 24 دانش­ آموز پسر 10 تا 14 ساله بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به طور مساوی در گروه آزمایشی و گروه گواه  قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال نارسایی توجه- فزون­کنشی کانرز (1999)، مقیاس یل- براون (1989) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، بود. برنامه مداخله­ای درمان نوروفیدبک طی 33 هفته متوالی به صورت 3 جلسه نیم­ ساعته در هر هفته اجرا شد. داده ­های به‌دست‌آمده به روش تحلیل کوواریانس تک ­متغیری چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که درمان نوروفیدبک منجر به کاهش معنا­داری در نمرات نشانه­ های بالینی وسواس و تمامی مؤلفه‌های پرخاشگری در دانش ­آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی شده است (0/05P<).
نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج این مطالعه، به نظر می ­رسد درمان مبتنی بر نوروفیدبک می ­تواند درمان اثربخشی در زمینۀ نشانه­ های وسواس- بی­اختیاری و  پرخاشگری در دانش ­آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون­ کنشی باشد.
واژه‌های کلیدی: وسواس- بی اختیاری، نوروفیدبک، پرخاشگری، اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی
متن کامل [PDF 1262 kb]   (516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemzadeh S, Mohajerani M, Nooripour R, Afzali L. Effectiveness of Neurofeedback on Aggression and Obsessive-Compulsive Symptoms among Children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. JCMH. 2018; 5 (1) :3-14
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-264-fa.html

قاسم زاده سوگند، مهاجرانی محمد، نوری پور لیاولی رقیه، افضلی لیلا. تأثیر نوروفیدبک بر پرخاشگری و نشانه های بالینی وسواس- بی اختیاری دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- فزون کنشی . فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (1) :3-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-264-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( دوره پنجم شماره اول بهار 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781