[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 124-113 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل کانونی رابطه فرهنگ سازمانی مدارس بر اساس ابعاد هافستد با نیازهای روانی اساسی دانش آموزان
جواد امانی ساری بگلو* 1، محسن بابایی سنگلجی ، عباسعلی حسین خانزاده
چکیده:   (5173 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه نیازهای روانی اساسی نقش مهمی را در محیط های پرورشی ایفا می­کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ سازمانی مدارس با نیازهای روان­ شناختی اساسی  است.

روش: روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع همبستگی بنیادی است. بدین منظور، 187 نفر از دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر ارومیه با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس ابعاد فرهنگی هافستد (آکور، 2006) و نیازهای روانی اساسی (لاگواردیا و همکاران،2000) پاسخ دادند.

یافته­ ها: یافته ­های به ­دست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ابعاد فرهنگی هافستد رابطه معنی­ داری با برآورده شدن نیازهای روانی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنی­ دار بین ابعاد فرهنگی و نیازهای روانی اساسی را نشان داد. در مجموعه اول تمامی چهار بعد هافستد رابطه منفی و معنی­ داری با نیازهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط داشتند. در مجموعه دوم نیز فاصله قدرت و ابهام­ گریزی بالا و مردانگی پایین، رابطه منفی با خودمختاری اما رابطه مثبت با ارتباط داشت.

نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که در مدارسی که فرهنگ آنها از خودمختاری دانش­ آموزان حمایت نمی­ کند، در آنها احساس شایستگی، ارتباط و خودمختاری دانش­ آموزان پایین خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: انسانگرایی، ابعاد فرهنگی هافستد، نیازهای روانشناختی، خودتعیین گری
متن کامل [PDF 720 kb]   (1858 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/14 | پذیرش: 1394/8/23 | انتشار: 1394/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amani Sari- Baglou J, Babaei Sangelaji M, Hossein Khanzadeh A A. Canonical Analysis of Relationship between Organizational Culture of Schools Based on Hofstede dimensions and Students Basic Psychological Needs. J Child Ment Health 2016; 2 (4) :113-124
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-89-fa.html

امانی ساری بگلو جواد، بابایی سنگلجی محسن، حسین خانزاده عباسعلی. تحلیل کانونی رابطه فرهنگ سازمانی مدارس بر اساس ابعاد هافستد با نیازهای روانی اساسی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1394; 2 (4) :113-124

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-89-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( دوره دوم شماره چهارم زمستان 1394 - 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645