[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 13-22 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس استحکام روانی و ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت
فرزین باقری شیخانگفشه ، رضا شباهنگ ، اکرم سادات عباسی ، سیده مریم موسوی ، وحید حاجی علیانی ، مرضیه شهریاری سرحدی
گروه پرستاری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (1379 مشاهده)
زمینه و هدف: فرایندهای انگیزشی زیربنای رفتارهای یادگیری دانش­ آموزان هستند که می­ تواند تحت تأثیر عوامل روان­ شناختی گوناگون قرار گیرد. از جمله­ این متغیرها، استحکام روانی نام دارد که سطوح متفاوت آن می­ تواند بر عملکرد تحصیلی دانش­ آموزان تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر، ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت عاملی موثر و مرتبط با موفقیت­ تحصیلی است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش استحکام روانی و ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت (ثبات) در پیش ­بینی موفقیت تحصیلی دانش­ آموزان انجام شد.
روش­: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­ آموزان مدارس متوسطه اول ناحیه یک شهر رشت در نیم‌سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش نیز شامل300 دانش­ آموز از جامعه مذکور (150 دانش­ آموز دختر و 150 دانش ­آموز پسر) بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها از مقیاس انگیزش تحصیلی (هارتر، 1981)، پرسشنامه استحکام روانی (شرد، گلبی و ون‌ورچ، 2009)، و مقیاس کوتاه ثبات (داکورث و کیون، 2009) بود. تحلیل داده­ ها با نرم­افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان انجام شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اثر اطمینان (0/17)، پایداری (0/23)، مهارگری (0/21)، و ثبات (0/18) بر انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان مثبت و معنادار است. همچنین استحکام روانی و ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت (ثبات) به صورت معناداری انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان را پیش ­بینی می­ کنند (0/01> p). همچنین نتایج نشان داد که استحکام روانی و ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت (ثبات)، 17 درصد از انگیزش تحصیلی دانش ­آموزان را پیش بینی می­ کنند.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش، مشخص شد دانش­ آموزانی که دارای اهداف بلندمدتی بوده و برنامه­ مشخصی برای آینده­ تحصیلی خود دارند، از انگیزه تحصیلی بالاتری برخوردارند. همچنین دانش ­آموزانی که نمرات بالایی را در استحکام روانی کسب می­ کنند، پایداری و ثبات بیشتری را در تحصیل نشان می­ دهند و با انگیزه بادوام­تری ادامه تحصیل خواهند داد. بدین ترتیب ضروری است که معلمان و خانواده­ ها با تمرکز بیشتر به این موضوعات در جهت تقویت استحکام روانی و ثبات دانش ­آموزان، تلاش کنند.
واژه‌های کلیدی: انگیزش تحصیلی، استحکام روانی، تلاش و علاقه، اهداف بلندمدت، دانش آموزان
متن کامل [PDF 868 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۳
فهرست منابع
1. Wigfield A, Eccles JS, Schiefele U, Roeser RW, Davis‐Kean P. Development of achievement motivation. In: Damon W, Lerner RM, Eisenberg N, editors. Handbook of child psychology, vol. 3: social, emotional, and personality development. 6th edition. Hoboken, N.J: Wiley; 2006, pp: 933-1002. [Link] [DOI:10.1002/9780470147658.chpsy0315]
2. Lazarides R, Viljaranta J, Aunola K, Pesu L, Nurmi J-E. The role of parental expectations and students' motivational profiles for educational aspirations. Learn Individ Differ. 2016; 51: 29-36. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2016.08.024]
3. Clark MH, Middleton SC, Nguyen D, Zwick LK. Mediating relationships between academic motivation, academic integration and academic performance. Learn Individ Differ. 2014; 33: 30-38. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2014.04.007]
4. Jiang Y, Rosenzweig EQ, Gaspard H. An expectancy-value-cost approach in predicting adolescent students' academic motivation and achievement. Contemp Educ Psychol. 2018; 54: 139-152. [Link] [DOI:10.1016/j.cedpsych.2018.06.005]
5. Vecchione M, Alessandri G, Marsicano G. Academic motivation predicts educational attainment: does gender make a difference? Learn Individ Differ. 2014; 32: 124-131. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2014.01.003]
6. Deci EL, Vallerand RJ, Pelletier LG, Ryan RM. Motivation and education: The self-determination perspective. Educ Psychol. 1991; 26(3-4): 325-346. [Link] [DOI:10.1080/00461520.1991.9653137]
7. Vallerand RJ, Pelletier LG, Koestner R. Reflections on self-determination theory. Can Psychol. 2008; 49(3): 257-262. [Link] [DOI:10.1037/a0012804]
8. Cham H, Hughes JN, West SG, Im MH. Effect of retention in elementary grades on grade 9 motivation for educational attainment. J Sch Psychol. 2015; 53(1): 7-24. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2014.10.001]
9. Liu Y. The longitudinal relationship between Chinese high school students' academic stress and academic motivation. Learn Individ Differ. 2015; 38: 123-126. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2015.02.002]
10. Gupta PK, Rashmi M. Impact of academic motivation on academic achievement: A study on high schools students. European Journal of Education Studies. 2016; 2(10): 43-51. [Link]
11. Entwistle NJ, Thompson J, Wilson JD. Motivation and study habits. High Educ. 1974; 3(4): 379-396. [Link] [DOI:10.1007/BF00153949]
12. Klassen RM, Kuzucu E. Academic procrastination and motivation of adolescents in Turkey. Educ Psychol. 2009; 29(1): 69-81. [Link] [DOI:10.1080/01443410802478622]
13. Wu F, Fan W. Academic procrastination in linking motivation and achievement-related behaviors: a perspective of expectancy-value theory. Educ Psychol. 2017; 37(6): 695-711. [Link] [DOI:10.1080/01443410.2016.1202901]
14. Manley H, Jarukasemthawee S, Pisitsungkagarn K. The effect of narcissistic admiration and rivalry on mental toughness. Pers Individ Dif. 2019; 148: 1-6. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2019.05.009]
15. Papageorgiou KA, Malanchini M, Denovan A, Clough PJ, Shakeshaft N, Schofield K, et al. Longitudinal associations between narcissism, mental toughness and school achievement. Pers Individ Dif. 2018; 131: 105-110. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2018.04.024]
16. Gucciardi DF. Mental toughness: progress and prospects. Curr Opin Psychol. 2017; 16: 17-23. [Link] [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.03.010]
17. Clair-Thompson H, Bugler M, Robinson J, Clough P, McGeown SP, Perry J. Mental toughness in education: exploring relationships with attainment, attendance, behavior and peer relationships. Educ Psychol. 2015; 35(7): 886-907. [Link] [DOI:10.1080/01443410.2014.895294]
18. Stock R, Lynam S, Cachia M. Academic success: the role of mental toughness in predicting and creating success. High Educ Pedagog. 2018; 3(1): 429-433. [Link] [DOI:10.1080/23752696.2018.1507623]
19. Lin Y, Clough PJ, Welch J, Papageorgiou KA. Individual differences in mental toughness associate with academic performance and income. Pers Individ Dif. 2017; 113: 178-183. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2017.03.039]
20. Lin Y, Mutz J, Clough PJ, Papageorgiou KA. Mental toughness and individual differences in learning, educational and work performance, psychological well-being, and personality: a systematic review. Front Psychol. 2017; 8: 1345. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2017.01345]
21. Bédard-Thom C, Guay F. Mental toughness among high school students: a test of its multidimensionality and nomological validity with academic achievement and preference for difficult tasks. Soc Psychol Educ. 2018; 21(4): 827-848. [Link] [DOI:10.1007/s11218-018-9437-y]
22. Duckworth AL, Peterson C, Matthews MD, Kelly DR. Grit: perseverance and passion for long-term goals. J Pers Soc Psychol. 2007; 92(6): 1087-1101. [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.92.6.1087]
23. Cormier DL, Dunn JGH, Dun JC. Examining the domain specificity of grit. Pers Individ Dif. 2019; 139: 349-354. [Link] [DOI:10.1016/j.paid.2018.11.026]
24. Duckworth A, Gross JJ. Self-control and grit: related but separable determinants of success. Curr Dir Psychol Sci. 2014; 23(5): 319-325. [Link] [DOI:10.1177/0963721414541462]
25. Clark KN, Malecki CK. Academic grit scale: psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. J Sch Psychol. 2019; 72: 49-66. [Link] [DOI:10.1016/j.jsp.2018.12.001]
26. Hammond DA. Grit: an important characteristic in learners. Curr Pharm Teach Learn. 2017; 9(1): 1-3. [Link] [DOI:10.1016/j.cptl.2016.08.048]
27. Jiang W, Xiao Z, Liu Y, Guo K, Jiang J, Du X. Reciprocal relations between grit and academic achievement: a longitudinal study. Learn Individ Differ. 2019; 71: 13-22. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2019.02.004]
28. Mason HD. Grit and academic performance among first-year university students: a brief report. J Psychol Afr. 2018; 28(1): 66-68. [Link] [DOI:10.1080/14330237.2017.1409478]
29. Palisoc AJL, Matsumoto RR, Ho J, Perry PJ, Tang TT, Ip EJ. Relationship between grit with academic performance and attainment of postgraduate training in pharmacy students. Am J Pharm Educ. 2017; 81(4): 67. [Link]
30. Hwang MH, Lim HJ, Ha HS. Effects of grit on the academic success of adult female students at Korean open university. Psychol Rep. 2018; 121(4): 705-725. [Link] [DOI:10.1177/0033294117734834]
31. Credé M, Tynan MC, Harms PD. Much ado about grit: a meta-analytic synthesis of the grit literature. J Pers Soc Psychol. 2017; 113(3): 492-511. [Link] [DOI:10.1037/pspp0000102]
32. Rojas JP. The relationships among creativity, grit, academic motivation, and academic success in college students. [PhD Theses]. [Kentucky‎, United States]: Department of Educational and Counseling Psych, University of Kentucky; 2015, pp: 1-132. [Link]
33. Charan J, Biswas T. How to calculate sample size for different study designs in medical research? Indian J Psychol Med. 2013; 35(2): 121-126. [Link] [DOI:10.4103/0253-7176.116232]
34. Harter S. A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Dev Psychol. 1981; 17(3): 300-312. [Link] [DOI:10.1037/0012-1649.17.3.300]
35. Lepper MR, Corpus JH, Iyengar SS. Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: age differences and academic correlates. J Educ Psychol. 2005; 97(2): 184-196. [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.97.2.184]
36. Bahrani M. The study of validity and reliability of Harter's scale of educational motivation. Journal of Psychological Studies. 2009; 5(1): 51-72. [Persian]. [Link]
37. Sheard M, Golby J, van Wersch A. Progress toward construct validation of the sports mental toughness questionnaire (SMTQ). Eur J Psychol Assess. 2009; 25(3): 186-193. [Link] [DOI:10.1027/1015-5759.25.3.186]
38. Bagheri Sheykhangafshe F, Abolghasemi A, Kafi Masouleh SM. Comparison dark triad traits of personality, cognitive decision-making and mental toughness in natural, supplement and steroid bodybuilders. Sport Psychology Studies. 2020; 8(29): 19-38. [Persian]. [Link]
39. Duckworth AL, Quinn PD. Development and validation of the short grit scale (grit-s). J Pers Assess. 2009; 91(2): 166-174. [Link] [DOI:10.1080/00223890802634290]
40. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. Fourth Edition. New York: The Guilford Press; 2011. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Shabahang R, Abbasi A S, Mousavi S M, Hajialiani V, Shahryari Sarhadi M. Prediction of Educational Motivation Based on Mental Toughness and Capacity of Sustaining Effort and Interest for Long-Term Purposes. jcmh. 2020; 6 (4) :13-22
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-847-fa.html

باقری شیخانگفشه فرزین، شباهنگ رضا، عباسی اکرم سادات، موسوی سیده مریم، حاجی علیانی وحید، شهریاری سرحدی مرضیه. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس استحکام روانی و ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت. فصلنامه سلامت روان کودک. 1398; 6 (4) :13-22

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-847-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( دوره ششم شماره چهارم زمستان 1398 - 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4106