[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 14-24 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران
نیلوفر مقدم پور، تورج سپهوند*
دانشگاه اراک
چکیده:   (462 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از شایع­ترین اختلالات اضطرابی دوره کودکی است که با نظام خانواده مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف پیش­ بینی میزان اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس دشواری­ های تنظیم هیجانی و انعطاف­ پذیری شناختی مادران آنها انجام شده است.
روش­: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و در قالب طرح همبستگی انجام شده است. بدین منظور از بین کودکان دبستانی پایه ­های چهارم تا ششم شهرستان اراک، 120 دانش ­آموز (به همراه مادران آن­ها) به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای دانش­ آموزان، مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز مربوط به کودکان و نوجوانان (ماسیا- وارنر و همکاران، 2003)، و برای مادران آنها مقیاس دشواری­ های تنظیم هیجان (گراتس و رومر، 2004) و مقیاس انعطاف­ پذیری شناختی (دنیس و فندروال، 2010) اجرا شد و داده ­های حاصل از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد دشواری ­های تنظیم هیجان و انعطاف­ پذیری شناختی مادران، 57 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی کودکان را پیش ­بینی می­ کنند (38/21 =F و 001/0 > P). در این زمینه، خرده ­مقیاس­ های دشواری در دست زدن به رفتار هدفمند و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی به ترتیب با ضریب بتای 353/0 و 325/0 سهم معناداری در پیش ­بینی این متغیر داشتند.
نتیجه­ گیری: دشواری­ های تنظیم هیجان مادران می­تواند با اضطراب اجتماعی کودکان آنها مرتبط باشد و هر چه مادران مشکلات بیشتری در تنظیم هیجانات خود داشته باشند، کودکان نیز مشکلات بیشتری را در تعاملات اجتماعی از جمله اضطراب اجتماعی نشان خواهند داد؛ بنابراین، توانمندسازی مادران برای مدیریت و تنظیم هرچه بهتر مشکلات هیجانی به کاهش اضطراب اجتماعی کودکان می­ انجامد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، انعطاف­ پذیری شناختی، مشکلات در تنظیم هیجان، کودکان دبستانی، مادران
متن کامل [PDF 1299 kb]   (520 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghaddam Poor N, Sepahvand T. The Explanation of Social Anxiety in Primary School Children based on Difficulties in Emotional Regulation and Cognitive Flexibility of Mothers. JCMH. 2018; 5 (2) :14-24
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-298-fa.html

مقدم پور نیلوفر، سپهوند تورج. پیش بینی اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی بر اساس مشکلات در تنظیم هیجانی و انعطاف پذیری شناختی مادران. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (2) :14-24

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-298-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( دوره پنجم شماره دوم تابستان 1397 - 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3795