[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 30-17 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش های اجرایی
سکینه سلطانی کوهبنانی* 1، سمیه زارع نژاد2 ، مریم بردبار1
1- گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (2258 مشاهده)
زمینه و هدف: محیط اطراف کودک نقش مهمی را بر سلامت جسمانی، روانی، و شکوفایی کودک دارد. محیط خانه کودک و آموزش والدین از جمله مواردی هستند که بر کارکرد شناختی کودک نقش اساسی دارند. هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش­ های اجرایی در شهر مشهد بود.
روش: این پژوهش از نظر روش ­شناسی در زمره پژوهش­ های توسعه­ ای است. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از مادران دانش­آموزان 8 تا12 ساله (103 دختر و 197 پسر) شهر مشهد در سال تحصیلی99-98 بود که به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش ­های اجرایی کوراکو و همکاران (2018) و پرسشنامه نارسایی­ ها در کنش ­های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012)، پاسخ دادند. جهت بررسی پایایی با استفاده از نرم­افزار SPSS از روش همسانی درونی به­ شیوه آلفای کرونباخ، جهت بررسی روایی سازه از نرم ­افزارLisrel با روش تحلیل عاملی تأییدی، و جهت بررسی روایی همگرا از روش­ همبستگی بین دو پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش ­های اجرایی کوراکو و همکاران (2018) و پرسشنامه کنش ­های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.
یافته ­ها: محتوای گویه ­های پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش­ های اجرایی نشان داد که این ابزار دارای پنج عامل مهار نظم، انگیزش، پاسخ به حساسیت، ملایمت، و فعالیت خاص با شاخص­ های برازش مطلوب است. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش ­های اجرایی برابر با 75/0 و برای خرده ­مقیاس‌های مهار نظم، انگیزش، پاسخ به حساسیت، ملایمت، و فعالیت خاص به ترتیب 75/0، 68/0، 78/0، 81/0، 83/0 به­ دست آمد.
نتیجه ­گیری: یافته ­های این پژوهش نشان داد که بر اساس عامل­ های به­ دست آمده، پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش ­های اجرایی، ابزاری مناسب، معتبر، و روا جهت ارزیابی فعالیت­ های تحول شناختی بین والدین و کودکان در ایران است. 
واژه‌های کلیدی: محیط خانه، کنش های اجرایی، ویژگی های روان سنجی
متن کامل [PDF 1191 kb]   (1336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/19 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/6/22
فهرست منابع
1. Mirzaei F, Hossein Khanzadeh A. A, Asghari F, Shakerinia I. The Role of Family Cohesion in Prediction of Aggressive Behaviors of Children. jcmh. 2015; 2 (2):73-84. . [Persian] [Link]
2. Melhuish E, Phan M, Sylva K, Sammons P, Siraj-Blatchford I, Taggart B. Effects of the Home Learning Environment and Preschool Center Experience upon Literacy and Numeracy Development in Early Primary School. Journal of Social. 2008; 2(4): 123-137. [Link]
3. Cole J. A research review: The importance of families and the home environment. London: National Literacy Trust.2011. [Link]
4. Bradley R.H, Burchinal M.R, Casey P.H. Early intervention: The moderating role of the home environment. Applied Developmental Science. 2001; 5: 2-8. [Link] [DOI:10.1207/S1532480XADS0501_1]
5. Hill E.L. Executive dysfunction in autism. Trends in cognitive sciences. 2004; 8(1): p. 26-32. [Link] [DOI:10.1016/j.tics.2003.11.003]
6. Barkley R. A. Executive functions: What they are, How They Work, and Why They Evolved Guilford Press. 2012. [Link]
7. Diamond A. Executive functions. Annual Review of Psychology. 2013; 64:135-168. [Link] [DOI:10.1146/annurev-psych-113011-143750]
8. Roebers CM. Executive function and metacognition: Towards a unifying framework of cognitive self-regulation. Developmental review.2017; 45: 31-51. [Link] [DOI:10.1016/j.dr.2017.04.001]
9. Bindman S. W, Hindman A. H, Bowles R. P, Morrison F. The contributions of parental management language to executive function in preschool children. Early Childhood Research Quarterly. 2013; 28: 529-539. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2013.03.003]
10. Friedman N. P, Miyake A.Unity and diversity of executive functions: Individual differences as a window on cognitive structure. Cortex. 2017; 86: 186-204. [Link] [DOI:10.1016/j.cortex.2016.04.023]
11. Lonigan C.J, Lerner M.D, Goodrich M.J, Farrington A.L, Allan D. M. Executive function of Spanish-speaking language-minority preschoolers: Structure and relations with early literacy skills and behavioral outcomes. Journal of Experimental Psychology. 2016; 144: 46-65. [Link] [DOI:10.1016/j.jecp.2015.11.003]
12. Friedman N.P, Miyake A. Unity and diversity of executive functions: Individual differences as a window on cognitive structure. Cortex.2017; 86: 186-204. [Link] [DOI:10.1016/j.cortex.2016.04.023]
13. Young H, Iarocci G. Self and social regulation: Social interaction and the development of social understanding and executive functions New York: Oxford University Press.2012. [Link]
14. Bernier A, Carlson S.M, Deschenes M, Matte-Gagne C. Social factors in the development of early executive functioning: A closer look at the caregiving environment. Developmental Science. 2012; 15:12-24. [Link] [DOI:10.1111/j.1467-7687.2011.01093.x]
15. Zelazo P.D, Blair C, Willoughby M.T. Executive function: Implications for education Washington, DC: National Center for Education Research, Institute of Education Sciences, and U.S. Department of Education.2016. [Link]
16. Bibok M.B, Carpendale J.I, Muller U. Parental scaffolding and the development of executive function. New Directions for Child and Adolescent Development. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. 2009; 123: 17-34. [Link] [DOI:10.1002/cd.233]
17. Clark C.A, Sheffield T.D, Chevalier N, Nelson J.M, Wiebe S.A, Espy K.A. Charting early trajectories of executive control with the shape school. Developmental Psychology. 2013; 49:1481-1493. [Link] [DOI:10.1037/a0030578]
18. Blair C, Protzko J, Ursache A. Self-regulation and the development of early literacy. In D. Dickinson, & S. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research. Child Development. 2011; 3: 20-35. New York: Guilford Press. [Link]
19. Fay-Stammbach T, Hawes D J, Meredith P. Parenting influences on executive function in early childhood: A review. Child Development Perspectives. 2014; 8: 258-264. [Link] [DOI:10.1111/cdep.12095]
20. Moos R, Moos B.S. Family environment scale: Manual. Palo Alto: Consulting Psychologists Press. 1981.[Link]
21. Farahmand S. Hosseinian S. Yazdi M. The Interrelationship between Self-Discipline, Parenting Styles, and High School Student's Academic Achievement in Kermanshah, Journal of Family and Research. 2015; 11(23): 51. [Persian] [Link]
22. Korucu I, Rolan E, Napoli A, Purpura D, Schmitt S. Quarterly Development of the Home Executive Function Environment (HEFE) Scale: Assessing its relation to preschoolers' executive function, Early Childhood Research Quarterly. 2019; 47: 9-19. [Link] [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.09.001]
23. McClelland M. M, Geldhof J, Morrison F, Gestsdottir S, Cameron C, Bowers E, Grammer J.Self-Regulation. In N. Halfon, C. Forrest, R. Lerner, & E. Faustman (Eds.), Handbook of life course health development. Springer Cham. 2018. [Link] [DOI:10.1007/978-3-319-47143-3_12]
24. Barkley R.A. Barkley Deficits in Executive functioning scale- children and adolescents (BDEFS-CA). nEW York:.2012. [Link] [DOI:10.1037/t37378-000]
25. Soltani kouhbanani S, Zarenezhad S, Soltani Kouhbanani M H, Abazari K. Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. Psychology of Exceptional Individuals, 1397; 8(30): 19-45. [Persian] [Link]
26. Minaei A, Nikzad MA. The Factor Structure and Validity of the Persian Version of theBaumrind Parenting Style Inventory. Journal of Family Research. 2017; 13(1): 91-108. . [Persian] [Link]
27. Snow C E. The theoretical basis for relationships between language and literacy in development. Journal of Research in Childhood Education. 1991; 6(1): 5-10. [Link] [DOI:10.1080/02568549109594817]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Kouhbanani S, Zarenezhad S, Bordbar M. Psychometric Properties of the Home Executive Functions Environment (HEFE) Questionnaire. J Child Ment Health 2020; 7 (2) :17-30
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1022-fa.html

سلطانی کوهبنانی سکینه، زارع نژاد سمیه، بردبار مریم. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه محیط خانه مبتنی بر کنش های اجرایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :17-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1022-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645