[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 174-155 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس باورهای انگیزشی، باورهای هوشی، و ادراک دانش آموزان مدارس تیزهوشان از جوّ کلاس درس: نقش میانجی خودکارآمدپنداری و اهداف پیشرفت
مهسا جورابی عصرجدید1 ، منصوره شهریاری احمدی* 1، مهدیه صالحی1 ، مهناز استکی1
1- گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2177 مشاهده)
زمینه و هدف: خودتنظیمی یادگیری نقش بسیار مهمی در فرایندهای آموزش و یادگیری دانش ­آموزان دارد که خودکارآمدپنداری تحصیلی و اهداف پیشرفت از عوامل مؤثر در توسعه این توانایی هستند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل پیش­بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس باورهای انگیزشی، باورهای هوشی، و ادراک از جوّ کلاس با در نظر گرفتن نقش میانجی خودکارآمدپنداری و اهداف پیشرفت در دانش ­آموزان مدارس تیزهوشان بود.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ­ها همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دانش ­آموزان مدارس تیزهوشان پایه دوم متوسطه در شهر تهران در سال تحصیلی 1399 بودند که تعداد 400 نفر بر اساس روش نمونه­ گیری خوشه ­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدپنداری عمومی (شرر و همکاران، 1982)، مقیاس خودتنظیمی یادگیری و باورهای انگیزشی (پینتریچ و همکاران، 1990)، پرسشنامه ادراک از جوّ کلاس (رووی، 2002)، مقیاس باورهای هوشی (عبدالفتاح و ییتس، 2006)، و پرسشنامه اهداف پیشرفت (میگلی و همکاران، 1988) بودند. داده ­های گردآوری ­شده با روش مدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ­ها: بر اساس نتایج، بین متغیرهای اهداف پیشرفت، خودکارآمدپنداری، باورهای هوشی، باورهای انگیزشی، و ادراک از جوّ کلاس با خودتنظیمی یادگیری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/01>P). یافته ­ها همچنین نقش میانجی­ گر خودکارآمدپنداری در رابطه بین باورهای انگیزشی و ادراک از جوّ کلاس با خودتنظیمی یادگیری و نقش میانجی­گر اهداف پیشرفت در رابطه بین باورهای انگیزشی با خودتنظیمی یادگیری را مورد تأیید قرار داد.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد شاخص­ های برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین متغیر باورهای انگیزشی بر متغیر خودتنظیمی یادگیری، هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم معنا­داری دارد.
شماره‌ی مقاله: 11
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی یادگیری، باورهای انگیزشی، باورهای هوشی، ادراک از جوّ کلاس، خودکارآمدپنداری، اهداف پیشرفت
متن کامل [PDF 1632 kb]   (1006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/22 | پذیرش: 1399/8/29 | انتشار: 1400/5/9
فهرست منابع
1. Callan GL, Rubenstein LD, Ridgley LM, McCall JR. Measuring self-regulated learningduring creative problem-solving with SRL microanalysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. Advance online publication. 2021; 15(1): 135. [Link] [DOI:10.1037/aca0000238]
2. Yeo DJ, Fazi LK. The optimal learning strategy depends on learning goals and processes: Retrieval practice versus worked examples. Journal of Educational Psychology 2019; 111(1): 73-90. [Link] [DOI:10.1037/edu0000268]
3. Masoumi Jahandizi H, Hejazi M. Evaluation of the status of self-regulatory learning strategies in medical and nursing students of Zanjan University of Medical Sciences in the academic year 2018-19. Journal of Medical Education Development. 2020; 13(38): 76-85. [Link] [DOI:10.29252/edcj.13.38.76]
4. Zimmerman BJ. A Social Cognitive View of Self-regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology. 2008; 81: 329-339. [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.81.3.329]
5. Schunk DH. Self-efficacy and academic motivation. Educational psychologist. 1991; 26(3-4): 207-231. [Link] [DOI:10.1080/00461520.1991.9653133]
6. Kasalak G, Dagyar M. University Student Satisfaction, Resource Management and Metacognitive Learning Strategies. Teachers and Curriculum. 2020; 20(1): 73-85.‌ [Link] [DOI:10.15663/tandc.v20i1.343]
7. Feral J, Valcke M, Schuyten G. Student model of learning and their impact on study strategies. Journal of Society for Research in Higher Education. 2009; 34: 185-202. [Link] [DOI:10.1080/03075070802528288]
8. Cho HJ. Levesque-Bristol C, Yough M. International students' self-determined motivation, beliefs about classroom assessment, learning strategies, and academic adjustment in higher education. Higher Education. 2021: 1-21.‌ [Link]
9. Zamakhsari Z, Masruri S, Sutrisno S. Self-Regulatory Learning Patterns of Disabled Students at UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. International Journal of Islamic Educational Psychology. 2020; 1(2): 126-146.‌ [Link] [DOI:10.18196/ijiep.v1i2.9739]
10. Callan GL, Cleary TJ. Multidimensional assessment of self-regulated learning with middle school math students. School Psychology Quarterly. 2018; 33(1): 103-111. 10. [Link] [DOI:10.1037/spq0000198]
11. Swalander L, Taube K. Influences of familybased prerequisites, reading attitude, and self-regulation on reading ability. 2009; 32: 206-230. [Link] [DOI:10.1016/j.cedpsych.2006.01.002]
12. Eghbali A, Moghani A. The effectiveness of self-regulated learning based on Pintrich model on problem solving / planning / organizing and behavioral-emotional organization of primary school male students with reading disorder in Tabriz. Journal of Modern Psychological Research. 2018; 50: 85-67. [Persian]. [Link]
13. Ariel R., Karpicke JD. Improving self-regulated learning with a retrieval practice intervention. Journal of Experimental Psychology. Applied, 2018; 24(1): 43-56. [Link] [DOI:10.1037/xap0000133]
14. Bandura A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. 1997; 333: 48463. [Link]
15. Aksan N. A descriptive study: epistemological beliefs and self regulated learning. Proc Soc Behav Sci. 2009; 1(1):896-901. [Link] [DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.159]
16. Hope M. O. The impact of peer victimization in high school on first-year undergraduates' psychosocial adjustment and academic performance. The University of Nebraska-Lincoln. 2016.‌ [Link]
17. Pintrich PR, Schunk DH. Motivation in education: Theory,
18. research, and applications. NJ: Prentice- Hall. Inc 2002. [Link]
19. Geitz G, Joosten-ten Brinke D, Kirschner PA. Changing learning behaviour: Self-efficacy and goal orientation in PBL groups in higher education. International Journal of Educational Research. 2016; 75: 146-158. [Link] [DOI:10.1016/j.ijer.2015.11.001]
20. Domurath A, Coviello N, Patzelt H, Ganal B. New venture adaptation in international markets: A goal orientation theory perspective. Journal of World Business. 2020; 55(1): 101019.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.jwb.2019.101019]
21. Lin GY. Scripts and mastery goal orientation in face-to-face versus computer-mediated collaborative learning: Influence on performance, affective and motivational outcomes, and social ability. Computers & Education. 2020; 143: 103691.‌ [Link] [DOI:10.1016/j.compedu.2019.103691]
22. Daumiller M, Dickhäuser O, Dresel M. University instructors' achievement goals for teaching. Journal of Educational Psychology. 2019; 111(1): 131. [Link] [DOI:10.1037/edu0000271]
23. Islam T, Ahmad S, Kaleem A, Mahmood K. Abusive supervision and knowledge sharing: moderating roles of Islamic work ethic and learning goal orientation. Management Decision 2020. . ‌ [Link] [DOI:10.1108/MD-08-2019-1069]
24. Ucar MF, Sungur S. The role of perceived classroom goal structures, self-efficacy, and engagement in student science achievement. Research in Science & Technological Education. 2017; 35(2): 149-168. [Link] [DOI:10.1080/02635143.2017.1278684]
25. Schneider M, Preckel F. Variables associated with achievement in higher education: A systematic review of meta-analyses. Psychological Bulletin. 2017; 143(6): 565-600. [Link] [DOI:10.1037/bul0000098]
26. Muenks K, Wigfield A, Yang JS, O'Neal CR. How true is grit? Assessing its relations to high school and college students' personality characteristics, self-regulation, engagement, and achievement. Journal of Educational Psychology. 2017; 109(5): 599-620. [Link] [DOI:10.1037/edu0000153]
27. Kavita, Kulwinder Singh. Motivational Beliefs and Academic Achievement of University Students. IOSR Journal of Research & Method in Education. 2014; 4(1): 1-3. [Link] [DOI:10.9790/7388-04140103]
28. Van Damme J, Maes L, Clays E, Rosiers JF, Van Ha G, Hublet A. Social motives for drinking in students should not be neglected in efforts to decrease problematic drinking. Health education research. 2013; 28(4): 640-650. [Link] [DOI:10.1093/her/cyt036]
29. Gray D, Chang Y, Anderman EM. Conditional effects of mastery goal structure on changes in students' motivational beliefs: Need for cognition matters. Learning and Individual Differences. 2017; 40: 9-21. [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2015.03.025]
30. Gunderson EA, Hamdan, Sorhagen NS, D'Esterre AP. Who needs innate ability to succeed in math and literacy? Academic-domain-specific theories of intelligence about peers versus adults. Developmental Psychology. 2017; 53(6): 1188-1205. [Link] [DOI:10.1037/dev0000282]
31. Dweck CS, Molden DC. Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot, & C.S. Dweck (Eds.). The handbook of competence and motivation. New York: Guilford 2005. [Link]
32. Plaks JE, Grant H, Dweck CS. Violations of implicit theories and the sense of prediction and control: Implications for motivated person perception. Journal of Personality and Social Psychology. 2005; 88: 245-262 [Link] [DOI:10.1037/0022-3514.88.2.245]
33. Dweck CS. Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Psychology press 2000.‌ [Link]
34. Salmani M, Khamsan A, Asadi Younesi MR. The mediating role of motivational beliefs in the perception of classroom atmosphere and students' procrastination. Journal of Educational Psychology. 2016; 43: 169-141. [Persian] [Link]
35. Khani H, Fazeli H, Karimi Y, Bandak M, Prgari N. Assessing the psychosocial atmosphere of the classroom in identifying the internal structure of the school and its relationship with students' creativity. Quarterly Journal of Innovation and Creativity in the Humanities. 2013; 3(10): 19-29. [Persian]. [Link]
36. Scherman A. Factors influencing adolescents' decisions to engage in risk-taking behavior. Adolescence. 2002; 37(147): 585. [Link]
37. Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics, 5th edn Boston. MA: Allyn and Bacon [Google Scholar].‌ 2007. [Link]
38. Sherer M, Maddux JE, Mercandante B, Prentice-Dunn S, Jacobs B, Rogers RW. The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports. 1982; 51(2): 663-671.‌ [Link] [DOI:10.2466/pr0.1982.51.2.663]
39. Asgharnejad, T, Ahmadi Dehghotboddini M, Farzad V, Khodabakhshi M. Psychometric Properties of Sherer's General Self-Efficacy Scale. Journal of Psychology. 2006 [cited 2021July25]; 10(3 (39)):262-274. [Persian]. [Link]
40. Midgley C, Kaplan A, Middleton M, Maehr ML, Urdan T, Anderman LH., .& Roeser R. The development and validation of scales assessing students' achievement goal orientations. Contemporary educational psychology, 23(2). 1998: 113-131.‌ [Link] [DOI:10.1006/ceps.1998.0965]
41. Shirazi M, Marziyeh A, Nazari A. The predictive role of achievement goals and intelligence beliefs associated with assertiveness. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 2018: 5(9), 161-175.‌ [Link]
42. Pintrich PR, De Groot EV. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology. 1990: 82(1), 33. [Link] [DOI:10.1037/0022-0663.82.1.33]
43. Ostovar S, Abedi MA Comparison of Motivational Beliefs and Self-regulating Learning Strategies among Normal and Probation Students. Journal of Educational Psychology Studies. 2016: 13(24), 1-20. [Link]
44. Rovy B, Essex C. Synchronous and asynchronous communication tools in distance education. TechTrends. 2001; 45, 36-42. [Link] [DOI:10.1007/BF02763377]
45. Javadi elmi L, Asadzadeh H. Structural Equation Modeling of Students' academic engagement based on Academic Help-Seeking, Transformational teaching, perceived social support with the Mediation Role of Academic Buoyancy. Quarterly Social Psychology Research. 2020; 10(37): 101-122. [Link]
46. Abd-El-Fattah SM, Yates GC. R. Implicit Theory of Intelligence Scale: Testing for factorial invariance and mean structure. In Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia 2006, November: (pp. 1-14).‌ [Link]
47. Mohebby Norodaldin vand M, Shahny M, Sharifi H. Investigating the Psychometric Properties of Implicit Theory of Intelligence Scale (ITIS) in a Student Society. Quarterly of Educational Measurement. 2013; 4(14): 43-64. [Link]
48. Kline RB. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press. [Link]
49. Blunch N. Introduction to structural equation modeling using IBM SPSS statistics and AMOS. 2012. Sage (2th ed., pp. 24-32). [Link] [DOI:10.4135/9781526402257]
50. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research. 1998; 295(2): 295-336. [Link]
51. Hayes AF. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis. Journal of Educational Measurement. 2013; 51(3):335-37. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jourabi Asrejadid M, Shahriari Ahmadi M, Salehi M, Estaki M. Predicting Self-Regulated Learning Based on Students’ Motivational Beliefs, Intelligence Beliefs, and Perception of Classroom Atmosphere in Students at Gifted Schools: The Mediating Role of Self-Efficacy and Achievement Goals. J Child Ment Health 2021; 8 (1) : 11
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1050-fa.html

جورابی عصرجدید مهسا، شهریاری احمدی منصوره، صالحی مهدیه، استکی مهناز. پیش بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس باورهای انگیزشی، باورهای هوشی، و ادراک دانش آموزان مدارس تیزهوشان از جوّ کلاس درس: نقش میانجی خودکارآمدپنداری و اهداف پیشرفت. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (1) :155-174

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1050-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( دوره هشتم شماره اول بهار 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660