:: دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 66-53 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سوگیری شناختی، حساسیت اضطرابی و باورهای مادر با اضطراب کودک: نقش واسطه ای راهبردهای کنارآمدن
شیرین زینالی1 ، حمید پورشریفی* 2، جلیل باباپور3 ، مجید محمود علیلو3 ، زینب خانجانی3
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم‌ انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران
چکیده:   (2355 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب کودکان اختلالی شایع بوده و از عوامل متعدد درون­فردی و بین­فردی، تأثیر می­پذیرد. بر اساس مطالعات انجام شده به نظر می­رسد مؤلفه‌های فکر، احساس، و رفتار والد و کودک، تأثیر متفاوتی بر اضطراب کودکان دارند. هدف از انجام این این پژوهش تعیین رابطه سوگیری شناختی، حساسیت اضطرابی، و باورهای مادر با اضطراب کودک با نقش واسطه­ای راهبردهای کنارآمدن کودکان بود.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش­آموزان پایه پنجم و ششم مدارس غیردولتی (۱۱-۱۲ سال) شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ بودند که نمونه­ای به تعداد ۲۷۹ دانش­آموز (۱۵۰ دختر، ۱۲۹ پسر) به همراه مادران آنها از مدارس ناحیه ۳ آموزش و پرورش به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه‌های حساسیت اضطرابی (تسائو و همکاران، ۲۰۰۶)، خطای شناختی (کوین و همکاران، ۲۰۱۱)، راهبردهای کنارآمدن (هرناندز، ۲۰۰۸)، اضطراب (مارچ و همکاران، ۱۹۹۷) و پرسشنامه باورهای والدین درباره اضطراب (چوربیتا، ۲۰۱۰) استفاده شد. برای تحلیل داده­های به ‌دست‌آمده از روش همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد حساسیت اضطرابی، باورهای مادر و راهبردهای کنارآمدن، به ­صورت مستقیم بر اضطراب کودکان تأثیر دارند. همچنین نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که حساسیت اضطرابی، سوگیری شناختی، و باورهای مادر از طریق راهبردهای کنارآمدن، بر اضطراب کودک تأثیر غیرمستقیم دارند (۰5/۰=p).
 نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که متغیرهای راهبردهای کنارآمدن در رابطه حساسیت اضطرابی، سوگیری شناختی کودک، و باورهای مادر با اضطراب کودک، نقش مهمی دارند؛ بنابراین آموزش­های شناختی به مادر و کودک و در نتیجه بهبود راهبردهای کنار آمدن کودک، می­تواند در کاهش اضطراب کودک بسیار مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: حساسیت اضطرابی، سوگیری شناختی، باورهای اضطرابی مادر، راهبردهای کنارآمدن، اضطراب
متن کامل [PDF 1062 kb]   (1397 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/11 | پذیرش: 1399/6/16 | انتشار: 1399/9/17



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم شماره سوم پاییز 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها