1- دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 2- گروه آموزشی نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 3- گروه آموزشی روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده: (745 مشاهده)
زمینه و هدف:عملکرد هنردرمانی مبتنی بر تسهیل تغییرات مثبت مانند شادزیستی از طریق تعامل با درمانگر و مواد هنری در یک محیط امن است. از سویی یکی از بیماریهایی که در کودکان بیشترین عواقب منفی روانی را دارد، سرطان است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ بر میزان شادزیستی کودکان 6 تا 10 ساله مبتلا به سرطان انجام شد. روش: روش پژوهش شبهتجربی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل 30 کودک مبتلا به سرطان از شهر اصفهان در سال 1396 بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش طی 15جلسه تحت مداخله هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ قرار گرفت و گروه گواه هیچ گونه مداخلهای تا پایان آزمایش دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شادزیستی (مورگان، 2014) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس و با نرمافزار آماری spss22، تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها:یافتههای آماری نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و گواه در میزان شادزیستی و مؤلفههای آن از جمله خلق و تفکر شادمانه تفاوت معنادار آماری (0/05>P) وجود دارد. نتیجه گیری:بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ با تأکید بر تخلیه هیجانات منفی باعث بهبود شادزیستی کودکان مبتلا به سرطان میشود و این شیوه را میتوان بهعنوان یک روش درمانی و مداخلهای مناسب برای بهبود خلق این کودکان پیشنهاد داد.
Malekpour N, Hassanvand M K, Faramarzi S. The Effect of Art Therapy through Using Color Activities on the Level of Happiness in Children Suffering from Cancer. J Child Ment Health. 2022; 9 (1) :1-14 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1109-fa.html
ملک پور نسیم، حسنوند محمد کاظم، فرامرزی سالار. تأثیر هنردرمانی به شیوه بازی با رنگ بر میزان شادزیستی کودکان مبتلا به سرطان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (1) :14-1