:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 64-50 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش شناختی رفتاری با مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حرمت خود مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم
زهرا اسماعیل پناه املشی1 ، عباسعلی حسین خانزاده* 2، بهمن اکبری3 ، لیلا مقتدر3
1- واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- دانشیار مدعو گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت و دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- گروه روان شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (1085 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم یکی از اختلال ­های شایع عصبی تحولی است که تشخیص آن در فرزند، روی کیفیت زندگی والدین به ویژه مادر تأثیر منفی بسیاری دارد. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش شناختی رفتاری با مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حرمت خود مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
 روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون پس­ آزمون شامل دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 36 مادر دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم شهر رشت در سال 1399 بودند که برحسب شرایط ورود و خروج انتخاب شدند که در یکی از سه گروه مداخله­ شناختی رفتاری، مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد، و گواه جایدهی شدند. در ابتدا پرسشنامه حرمت ­خود (سورنسن، 2005) به عنوان پیش­ آزمون روی هر سه گروه اجرا شد. گروه آزمایش یکم، آموزش شناختی رفتاری را در ده جلسه 90 دقیقه ­ای و گروه آزمایش دوم، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را در هشت جلسه 60 دقیقه ­ای دریافت کردند، در حالی که گروه گواه، مداخله ­ای را دریافت نکردند. سپس از هر سه گروه پس ­آزمون به عمل آمد و پس از سه ماه، پیگیری انجام شد. داده ­ها به شیوه تحلیل کواریانس تک­متغیری و آزمون تی وابسته تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج این مطالعه نشان داد که اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حرمت خود، (1/318) واحد تفاوت نسبت به گروه آموزش شناختی رفتاری دارد و نتایج آزمون تی وابسته نشان داد در گروه­ آموزش شناختی رفتاری (491/0 P= 713/0- =(11)t) و مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (067/0 P= 028/2 =(11)t) تفاوت معناداری بین دو مرحله پس­آزمون و پیگیری بر حرمت خود مشاهده نشد (0/05p< ).
نتیجه ­گیری: بر اساس این یافته­ ها می ­توان بیان کرد که هر دو روش آموزش شناختی رفتاری و مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد حرمت خود مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم را افزایش داد. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اوتیسم، آموزش شناختی رفتاری، مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد، حرمت خود، مادران
متن کامل [PDF 1346 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/28 | پذیرش: 1400/7/25 | انتشار: 1401/7/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها