1- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (464 مشاهده)
زمینه و هدف:وابستگی به اینترنت دارای عواقب خطرناکی است و درکل جهان با سرعت هشداردهنده ای به خصوص در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است.اینپژوهشباهدفبررسیاثربخشی آموزشمهارت هایتنظیم هیجانبراهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان وابسته به فضای مجازی انجامشد. روش:اینمطالعهیکطرحنیمه آزمایشیباپیش آزمون وپس آزمونبا گروه گواه بود.جامعه آماریشاملدانش آموزان متوسطه یکم با اعتیاد به فضای مجازی ناحیه 2 شهررشتدرسالتحصیلی 1399-1398 بود.نمونه این پژوهش36نفربودندکهبه صورتنمونه گیریدردسترسانتخاب و به طورتصادفیدرگروهآزمایشوگواهجایدهیشدند (18نفردرهرگروه).برایجمع آوریدادههاازآزمون اعتیادبهاینترنت (یانگ، 1998)، مقیاس اهمال کاریتحصیلی (سولومونوراثبلوم، 1984) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010)استفادهشد. آموزشتنظیم هیجانطی12جلسهدرگروهآزمایشاجراشدوگروهگواههیچ آموزشیرادریافتنکرد.دادههابااستفادهازتحلیلکواریانس چندمتغیره و با نرم افزار SPSS-23 تحلیلشدند. یافتهها:نتایجنشاندادکهمیانگیننمراتاهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختیپساز آموزشتنظیم هیجان،درگروه هایآزمایشوگواهتفاوتمعناداریداشتهاست(0/01P<). بهعبارتدیگر،آموزشتنظیم هیجانبه افزایشمیانگیننمراتانعطافپذیری شناختی وکاهشمیانگیننمراتاهمال کاری تحصیلی در آزمودنی هایگروهآزمایشنسبتبهگروهگواهمنجر شد. نتیجهگیری:بر اساس یافته های پژوهش حاضر، آموزشمهارتهایتنظیم هیجان می تواندبه عنوانیکمداخلهمؤثر براهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزاندارای اعتیاد به فضای مجازی مورداستفادهقرارگیرد.
Baradaran M, Ranjbar Noushari F. Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Academic Procrastination and Cognitive Flexibility among Students with Internet Addiction. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :21-35 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1148-fa.html
برادران مجید، رنجبر نوشری فرزانه. اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اعتیاد به فضای مجازی. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :35-21