[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش روان نمایشگری بر سازش یافتگی کودکان کم توان ذهنی خفیف
محبوبه طاهر*
گروه روان شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده:   (869 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات اصلی کودکان با کم ­توانی ذهنی خفیف مشکل در سازش ­یافتگی است، برای کاهش این نارسایی باید از روش ­های عملیاتی که مناسب با سطح هوشبهر این کودکان باشد استفاده کرد، یکی از روش­های مناسب برای آموزش افراد با سطح هوشی عملیاتی، آموزش روان­ نمایشگری است. از این رو هدف پژوهش حاضر سنجش اثربخشی آموزش روان ­نمایشگری بر سازش­ی افتگی کودکان کم ­توان ذهنی خفیف بود.  
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­ آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون  با گروه گواه است. جامعه آماری شامل  کودکان پسر با کم­توانی ذهنی خفیف  شهرستان دامغان در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه­ گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود و خروج از نمونه انتخاب شده و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. هر دو گروه پرسشنامه سازش­ یافتگی (سینها و سینگ، 1993) را در ابتدا و به عنوان مرحله پیشآزمون تکمیل کردند و پس از ده جلسه روان­ نمایشگری 90 دقیقه ­ای گروهی برای گروه­ آزمایشی، در مرحله پسآزمون، مورد سنجش مجدد قرار گرفتند. داده­ ها به شیوه تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم ­افزار SPSS-26 تحلیل شد. 
یافته ­ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش روان ­نمایشگری موجب افزایش سازش ­یافتگی کلی و خرده­ مقیاس ­های عاطفی، آموزشی، و اجتماعی کودکان با کم­توانی ذهنی خفیف در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد  (0/05>p).
نتیجه ­گیری: آموزش روان­ نمایشگری از طریق ایفای نقش برای کودکان گروه آزمایش، تجربه فهم دقیق ­تر احساس­ها و هیجانات را فراهم کرد و از این طریق به افزایش سازش­ یافتگی عاطفی، آموزشی، و اجتماعی کودکان با کم­ توانی ذهنی خفیف منجر شد. 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: روان نمایشگری، سازش یافتگی، کم توانی ذهنی خفیف
متن کامل [PDF 1274 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/10 | پذیرش: 1400/10/12 | انتشار: 1400/11/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taher M. The Effectiveness of Psychodrama Training on Adjustment of Children with Mild Intellectual Disability. J Child Ment Health. 2021; 8 (4) :1-15
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1162-fa.html

طاهر محبوبه. اثربخشی آموزش روان نمایشگری بر سازش یافتگی کودکان کم توان ذهنی خفیف. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (4) :15-1

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1162-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( دوره هشتم شماره چهارم زمستان 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410