[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 107-92 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی روان‌شناختی و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان دختر
مریم پورمیرزایی1 ، مسعود باقری* 1، قاسم عسکری زاده1
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
چکیده:   (1059 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات اندکی نقش ذهن‌آگاهی بر بهزیستی را در کودکان مورد بررسی قرار داده‌اند. با توجه به این‌که تفاوت‌های فردی می‌توانند بر پذیرش و تأثیرگذاری آموزش ذهن‌آگاهی نقش مهمی داشته باشند درک نقش پنج عامل شخصیت در پاسخ‌گویی به مداخلات ذهن‌آگاهی ضروری به نظر می‌رسد، بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی و پنج عامل بزرگ شخصیت بر اساس نظریه تغییر مالونی و همکاران (۲۰۱۶) بود.
روش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه‌های سوم تا پنجم دبستان شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بودند که به صورت تصادفی ساده، ۳۵ نفر در گروه آزمایشی و ۳۵ نفر در گروه گواه جای داده ‌شدند و به شاخص کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (ارهارت و همکاران، ۲۰۰۹) و پنج عامل بزرگ شخصیت کودک و نوجوان (مارکوس و ککینوس، ۲۰۱۷) پاسخ دادند. سپس آموزش‌های برنامه درسی ارتقاء ذهن در ۱۵ جلسه طی ۶ ماه به گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه گواه در آموزش شرکت نکردند. تحلیل نهایی داده‌ها با ۶۶ شرکت‌کننده با استفاده از نسخه ۲۶ نرم افزار  SPSSو تحلیل کوواریانس چند‌متغیره انجام شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌ها بین میانگین متغیرهای بهزیستی، توافق و برون‌گرایی در گروه آزمایش و گواه تفاوت وجود دارد و برنامه درسی ارتقاء ذهن موجب بهبود بهزیستی، توافق و برون‌گرایی دانش‌آموزان گروه آزمایش شده ‌است (0/05 p).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده ضرورت تمرکز آموزش‌های برنامه درسی ارتقاء ذهن بر افزایش بهزیستی است. همچنین در صورتی که آموزش‌های ذهن‌آگاهی با توجه به صفات شخصیتی افراد به ویژه توافق و برون‌گرایی ارائه شود نتایج قابل ملاحظه‌تری را می‌توان انتظار داشت.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی ارتقاء ذهن، بهزیستی، پنج عامل شخصیت، توافق، برون‌گرایی
متن کامل [PDF 1145 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/21 | پذیرش: 1401/5/14 | انتشار: 1401/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poormirzaei M, Bagheri M, Askarizadeh G. The Effectiveness of MindUP Curriculum on Psychological Well-being and Personality Traits of Girl Students. J Child Ment Health 2022; 9 (2) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1254-fa.html

پورمیرزایی مریم، باقری مسعود، عسکری زاده قاسم. اثربخشی برنامه درسی ارتقاء ذهن بر بهزیستی روان‌شناختی و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان دختر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (2) :92-107

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1254-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( دوره نهم شماره دوم تابستان 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645