[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 92-78 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه فعال، پردازش دیداری، و درک فضایی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی
مروارید سفری وصال1 ، محمد علی نظری* 2، حسن بافنده قراملکی3
1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه علوم اعصاب، دانشکده فناوری نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (1083 مشاهده)
زمینه و هدف: توانبخشی شناختی متشکل از مجموعه برنامه­هایی هدفمند است که به منظور ترمیم یا ارتقای کارکرد­های شناختی احرا می­شوند. از آنجا که مهارت­ های شناختی پیش‌بینی­ کننده اصلی توانایی ریاضی در نظر گرفته شده است و نارسایی در این مهارت ها با اختلال ریاضی ارتباط دارد، پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود عملکرد حافظه فعال، پردازش دیداری، و درک فضایی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع شبه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. از جامعۀ آماری دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی شهر تهران، ۳۰ نفر گروه نمونه با روش نمونه­ گیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایدهی شدند. به منظور تشخیص اختلال ریاضی از آزمون تشخیصی کی- مت (کانلی، 1988) استفاده شد. گروه آزمایش طی 8 جلسه 50 تا 60 دقیقه ­ای به مدت چهار هفته در برنامه مداخله‌­ای با وسیله محقق­ساخته به نام مروا شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ مداخله­ ای را دریافت نکردند. عملکرد کودکان در پیش و پس از ارائه­ مداخله، به وسیله مجموعه‌­ آزمون وکسلر چهار کودکان (وکسلر، 2003) مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها با روش تحلیل کوواریانس در محیط نرم ­افزار spss 22 تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد که بین گروه­ آزمایش و گواه تفاوت معنا­داری در عملکرد حافظه فعال، پردازش دیداری، و ادراک روابط فضایی وجود دارد (0/001 > P).
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج می­توان نتیجه گرفت که برنامه توانبخشی شناختی با تأثیر بر حافظه فعال، پردازش دیداری و درک فضایی توانسته است باعث بهبود در عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی شود.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، پردازش دیداری، حافظه فعال، درک فضایی، مشکلات ریاضی
متن کامل [PDF 1191 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/8 | پذیرش: 1401/4/26 | انتشار: 1401/11/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari Vesal M, Nazari M A, Bafandeh Qaramaleki H. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation in Improving Working Memory, Visual Processing, and Spatial Perception in Children with Math Learning Disorders. J Child Ment Health 2022; 9 (3) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1258-fa.html

سفری وصال مروارید، نظری محمد علی، بافنده قراملکی حسن. اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه فعال، پردازش دیداری، و درک فضایی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (3) :78-92

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1258-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم شماره سوم پاییز 1401 - 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645