1- گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانان 3- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 4- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (986 مشاهده)
زمینه و هدف:روند تحولی تغییرات مغز در دوره نوجوانی، آنان را نسبت به واکنشگری هیجانی و تصمیم گیری های نادرست آسیب پذیر می کند؛ به علاوه این دوره به عنوان مرحله اوج بروز اختلالات روانی نیز تلقی می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین روابط علّی بین انعطافپذیری شناختی و رگههای اختلال شخصیت مرزی در نوجوانان: نقش میانجی سبکهای حل مسئله انجام شد. روش:روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی بود که با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمامی نوجوانان مشغول به تحصیل در مدارس منطقه ۵ آموزش و پرورش تهران در سال 1399-1398 تشکیل میدادند که از این میان352 نفر نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای شخصیت مرزی (لایسنرینگ، 1999)، سیاهه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه سبک های حل مسئله (کسیدی و لانگ، 1996) پاسخ دادند. در نهایت داده ها با استفاده از روش پژوهش های همبستگی و روشمدل معادلات ساختاری با به کارگیری از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها:نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین انعطافپذیری شناختی و رگههای اختلال شخصیت مرزی (0/01>P، 0/263-=β) و ضریب مسیر بین سبکهای انطباقی حل مسئله با رگههای اختلال شخصیت مرزی (0/01>P، 0/406-=β) منفی، و ضریب مسیر بین سبکهای غیرانطباقی حل مسئله با رگههای اختلال شخصیت مرزی (0/01>P، 0/275=β) مثبت بود. همچنین یافتهها نشان داد که اثر غیرمستقیم انعطافپذیری شناختی بر رگههای اختلال شخصیت مرزی از طریق سبکهای حلمسئله از لحاظ آماری معنادار بود (0/01>P). نتیجه گیری:بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان گفت که متغیر سبک حل مسئله در رابطه بین انعطافپذیری شناختی و رگههای اختلال شخصیت مرزی دانشآموزان نقش میانجیگرانه بر عهده دارد.
Fateminia M, Hasani F, Borjali A, Golshani F. Explanation of Causal Relationships Between Cognitive Flexibility and Borderline Personality Disorder Traits in Students: The Mediating Role of Problem-Solving Styles. J Child Ment Health 2022; 9 (2) : 5 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1302-fa.html
فاطمی نیا محدثه، حسنی فریبا، برجعلی احمد، گلشنی فاطمه. تبیین روابط علّی بین انعطافپذیری شناختی و رگههای اختلال شخصیت مرزی در دانشآموزان: نقش میانجی سبکهای حل مسئله. فصلنامه سلامت روان کودک. 1401; 9 (2) :65-77