[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 88-80 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش و اولویت‌بندی نیازهای والدین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی
عباس ابوالقاسمی* 1، فاطمه رهبر کرباسدهی1 ، ابراهیم رهبر کرباسدهی1
1- دانشگاه گیلان
چکیده:   (3789 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی یک اختلال روان‌پزشکی است که در دوره کودکی ظاهر شده و از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است. هدف از پژوهش حاضر سنجش و اولویت‌بندی نیازهای والدین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی است.

روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی والدین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی شهرستان رشت در سال تحصیلی 1395-1394 بود که نمونه­ای به حجم 120 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس نیازهای خانواده برای خانواده‌های ایرانی( نصیری و سامانی، 1387) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج آزمون فریدمن در سطح گویه‌ها نشان داد که مهم‌ترین نیازهای والدین این دانش‌آموزان به ترتیب عبارت‌اند از: نیاز به امنیت و آرامش، دوست داشتن و اظهار عشق و علاقه اعضاء خانواده به هم، رابطه خوب و سرشار از عشق و علاقه بین والدین و فرزندان، و روابط گرم و صمیمانه بین اعضاء خانواده. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که به ترتیب مؤلفه‌های نیاز کل خانواده، نیازهای روانی- عاطفی، نیازهای تربیتی- آموزشی، نیازهای تفریحی- سرگرمی، نیازهای مادی- اقتصادی، و نیازهای سلامت جسمی دارای بیشترین اولویت بودند (001/0>P ).

نتیجه‌گیری: والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی سطوح بالاتری از تنیدگی‌های روانی مربوط به والدگری را تجربه می‌کنند و با توجه به نتایج این پژوهش، طراحی برنامه مداخله‌ای مبتنی بر نیازهای شناسایی‌شده والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی ضروری است.

واژه‌های کلیدی: سنجش نیازها، والدین، نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 471 kb]   (1940 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/24 | پذیرش: 1395/8/14 | انتشار: 1395/12/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolghasemi A, Rahbar Karbasdehi F, Rahbar Karbasdehi E. Assessment and Prioritize the Needs of Parents of Children with Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. J Child Ment Health 2017; 3 (4) :80-88
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-142-fa.html

ابوالقاسمی عباس، رهبر کرباسدهی فاطمه، رهبر کرباسدهی ابراهیم. سنجش و اولویت‌بندی نیازهای والدین دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (4) :80-88

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-142-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645