[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 116-102 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه کنش‌های اجرایی و خودمهارگری کودکان با و بدون تجربه پیش‌دبستانی پایه یکم ابتدایی
زهرا سادات پورسیدآقایی1 ، مهری حاجی عبدالرزاق قزوینی*2
1- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، تهران، ایران
چکیده:   (219 مشاهده)
زمینه و هدف: روی‌آوردهای اخیر برای توسعه کنش اجرایی و خودمهارگری در کودکان تأکید بر تأثیر آموزش دارند، این متغیرها در دوره پیش‌دبستانی با سرعت بسیاری توسعه می‌یابند، با این‌ وجود تعداد کمی از پژوهشگران سعی در ارزیابی اثرگذاری مستقیم دوره پیش‌دبستانی بر فرآیندهای کنش اجرایی و خودمهارگری در کودکان خردسال دارند. هدف اصلی این مقاله مقایسه کنش‌های اجرایی و خودمهارگری کودکان با و بدون تجربه پیش‌دبستانی پایه یکم ابتدایی  بود.
روش: طرح این پژوهش، مقطعی با روش توصیفی، علی- مقایسه‌ای شامل والدین 200 کودک کلاس یکم  از مدارس 4 منطقه شهرداری تهران با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های کنش اجرایی کولیج (2002)، پرسشنامه خودمهارگری ویلکاکس (1979) توسط والدین برای ارزیابی وضعیت دانش آموزان تکمیل و اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس در محیط SPSS-27 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد بین کنش‌های اجرایی (برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، و بازداری) و ظرفیت خودمهارگری (خودمهارگری، تکانشگری، و خودمهارگری تکانشگری) در کودکان دبستانی با و بدون تجربه پیش‌دبستانی تفاوت معنادار دارد. (001/0>p).
نتیجه ­گیری: تأثیر زیاد آموزش پیش‌دبستانی در وضعیت سلامت روانی کودکان تأیید شد و یافته‌ها حاکی از آن بود که حضور در مدرسه پیش‌دبستانی، تأثیر مثبت زیادی بر کنشهای اجرایی و ظرفیت خودمهارگری دارد.
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: کنش اجرایی، خودمهارگری، پیش‌دبستانی، کودکان
متن کامل [PDF 1258 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/22 | پذیرش: 1404/3/23 | انتشار: 1404/4/17
فهرست منابع
1. Khani R, Abedi A, Javadzadeh Shahshahani F. Effectiveness of mothers' wise parenting training on the psychological well-being of preschool children. J Child Ment Health 2024; 11 (3): 1. [Persian]. [Link] [DOI:10.61186/jcmh.11.3.2]
2. Kurnaz M, Altinkök M. Exploring the impact of coordination-based movement education practices on fundamental motor movements and attention skills in 5-6-year-old children. J Physic Educ Sport. 2023; 23(10): 2567-2583. [Link]
3. Lambek R, Tannock R, Dalsgaard S, Trillingsgaard A, Arnbjerg S, Thomsen PH. Executive dysfunction in school-age children with ADHD. J Atten Disord. 2011;15(8):646-655. [Link] [DOI:10.1177/1087054710370935]
4. Hyperactivity Disorder Among Iranian Children: A Meta-Analysis. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2018;12(4):e8990. [Link]
5. Mohammadi MR, Salmanian M, Akhondzadeh S. Autism Spectrum Disorders in Iran. Iranian Journal of Child Neurology. 2011 Oct;5(4):1-9. [Link] [DOI:10.5772/38965]
6. Karamshahi A, Abedi A, Yarmohamadian A. Development of Executive Function in ADHD Preschool And Primary Schoolchildren Course (5-12) Years of Age In Isfahan. Adv Cogn Sci. 2014; 16(1): 58-66. [Persian]. [Link]
7. Purpura DJ, Schmitt SA, Ganley CM. Foundations of mathematics and literacy: The role of executive functioning components. J Exp Child Psychol. 2017; 153: 15-34. [Link] [DOI:10.1016/j.jecp.2016.08.010]
8. Pellicano E, Kenny L, Brede J, Klaric E, Lichwa H, McMillin R. Executive function predicts school readiness in autistic and typical preschool children. Cogn Dev. 2017; 43: 1-13. [Link] [DOI:10.1016/j.cogdev.2017.02.003]
9. Aghajani T, Vakil Jabbarov R, Yev Mushviq M. The Effect Of Playing On Children's Social Skills (Case Of Study: Preschool Children In Tehran). Journal Of Iranian Social Development Studies (JISDS)[Internet]. 2014;6(3 (23)):97-104. [Link]
10. Vanessa Z. A Randomized Controlled Trial of Telehealth Mindful Parenting Training on Executive Function in Autistic Children and their Parents. Seattle Pacific University ProQuest Dissertations & Theses, 2023.  [Link]
11. Brocki KC, Bohlin G. Executive function in children aged 6 to 13: A dimensional and developmental study. Dev Neuropsychol. 2017; 26(2): 571-593. [Link] [DOI:10.1207/s15326942dn2602_3]
12. Chan RC, Shum D, Toulopoulou T, Chen EY. Assessment of executive functions: review of instruments and identification of critical issues. Arch Clin Neuropsychol. 2008; 23(2): 201-216. [Link] [DOI:10.1016/j.acn.2007.08.010]
13. Doebel S, Lillard A. How does play foster development? A new executive function perspective. Dev Rev. 2023; 67(2): 101064. [Link] [DOI:10.1016/j.dr.2022.101064]
14. Goldstein S, Naglieri JA, Princiotta D, Otero TM. Introduction: A history of executive functioning as a theoretical and clinical construct. In: Goldstein S., Naglieri, JA. Handbook of Executive Functioning. 1st ed. New York: Springer; 2014, pp: 3-12. [Link] [DOI:10.1007/978-1-4614-8106-5_1]
15. Hunter SJ, Sparrow EP. Executive function and dysfunction: Identification, assessment and treatment. Cambridge: Cambridge University Press; 2012. [Link] [DOI:10.1017/CBO9780511977954]
16. Uljarevic M, Cai RY, Hardan AY, Frazier TW. Development and validation of the Executive Functioning Scale. Front Psychiatry. 2022; 13. [Link] [DOI:10.3389/fpsyt.2022.1078211]
17. McCalla A. Executive functioning-where is it controlled and how does it develop?/remediation techniques for deficits and dysfunction. Rainbow Visions 2013 Feb. Available from: URL: https://ceril.net/index.php/articulos?id=534 [Link]
18. Dawson P, Guare R. Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Publications; 2018. [Link]
19. Hao J, Su Y, Chan RCK. Do deaf adults with limited language have advanced theory of mind? Res Dev Disabil. 2010; 31(6): 1491-1501. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2010.06.008]
20. Hilton D, Canu W, Jarrett M. The importance of executive functioning for social skills in college students: a relative weights analysis. J Am Coll Heal. 2022; 5: 1-8. [Link]
21. Murtha K, Larsen B, Pines A, Parkes L, Moore T, Adebimpe A, et al. Associations between neighborhood socioeconomic status, parental education, and executive system activation in youth. Cereb. 2023; Cortex33, 1058-1073. [Link] [DOI:10.1093/cercor/bhac120]
22. Wang Y, Wu X, Chen H. Badminton improves executive function in adults living with mild intellectual disability. Int J Environ Res. Public Health. 2023; 20: 36-73. [Link] [DOI:10.3390/ijerph20043673]
23. Stinchcombe A, Hammond N, Hopper S. Changes in executive function in the Canadian longitudinal study on aging over 3-years: a focus on social determinants of health. Front Psychol. 2023; 14: 1060178. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1060178]
24. Jun C. Impacts of soccer on executive function in boys with ADHD. Rev Bras Med Esporte. 2023; 29: 469. [Link] [DOI:10.1590/1517-8692202329012022_0469]
25. Kusi-Mensah K, Nuamah N, Wemakor S, Agorinya J, Seidu R, Martyn-Dickens C, et al. A systematic review of the validity and reliability of assessment tools for executive function and Adaptative function following brain pathology among children and adolescents in low-and middle- income countries. Neuropsychol Rev. 2022; 32, 974-1016. [Link] [DOI:10.1007/s11065-022-09538-3]
26. Berenguer C, Roselló B, Colomer C, Baixauli I, Miranda A. Children with autism and attention deficit hyperactivity disorder. Relationships between symptoms and executive function, theory of mind, and behavioral problems. Res Dev Disabil. 2018; 83: 260-269. [Link] [DOI:10.1016/j.ridd.2018.10.001]
27. Converse BA, Juarez L, Hennecke M. Self-control and the reasons behind our goals. J Pers Soc Psychol. 2019; 116(5): 860-883. [Link] [DOI:10.1037/pspp0000188]
28. Colling J, Wollschla¨ger R, Keller U, Grass J, Strobel A, Preckel F, Fischbach A. The relation between Self-Control, Need for Cognition and Action Orientation in secondary school students: A conceptual replication study. PLoS ONE. 2023; 18(6): e0286714. [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0286714]
29. Nejati F, Hashemi Z, Akhwan Tafti M. Executive actions in first grade children with and without preschool experience. Iran Evol Educ Psychol J. 2017; 56: 405-418. [Persian]. [Link]
30. Vaisarova J, Carlson SM. When a spoon is not a spoon: Examining the role of executive function in young children's divergent thinking. Trend Neurosci Educ. 2021; 25: 1001-1005. [Link] [DOI:10.1016/j.tine.2021.100161]
31. Stabouli S, Gidaris D, Printza N, Dotis J, Papadimitriou E, Chrysaidou K, et al. Sleep disorders and executive function in children and adolescents with chronic kidney disease. Sleep Med. 2019; 55: 33-39. [Link] [DOI:10.1016/j.sleep.2018.11.020]
32. Yarmolovsky J, Szware T, Schwarte M, Tirosh E, Geva R. Hot executive control and response to a stimulant in a double-blind randomized trial in children with ADHD. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 2017; 276(1): 73- 82. [Link] [DOI:10.1007/s00406-016-0683-8]
33. Gunzenhauser C, Nuckles M. Training Executive Functions to Improve Academic Achievement: Tackling Avenues to Far Transfer. Frontal Psychol. 2021; 12: 624-630. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2021.624008]
34. Rouhi A, Behnam Hashtgin A. A study on the impact of preschool education on the development of Persian oral skills of Azari 1st grade students. J Educ Innov. 2012; 10(39): 25-50. [Persian]. [Link]
35. Timajchi S, Abtahi M. Effectiveness of Life Skills Education Based on Multiple Intelligence on Improving the Performance (Intelligence) of Preschool Children in Tehran. Presch Element Sch Stud. 2018; 3 (11): 145-162. [Persian]. [Link]
36. Sammons P, Siraj‐Blatchford I, Sylva K, Melhuish E, Taggart B, Elliot K. Investigating the Effects of Pre‐school Provision: Using Mixed Methods in the EPPE Research. Int J Soc Res Methodol. 2005; 8(3): 207-224. [Link] [DOI:10.1080/13645570500154840]
37. Vandenbroucke L, Verschueren K, Baeyens D. The development of executive functioning across the transition to first grade and its predictive value for academic achievement. Learn Instr. 2017; 49: 103-112. [Link] [DOI:10.1016/j.learninstruc.2016.12.008]
38. Hosseinkhah A, Abbasi E, Mosapour NM. Pre-school pathology of Iran. Preschool and Elementary School Studies. 2016;2(6):1-31. [Link]
39. Krejcie RV, Morgan DW. Determining sample size for research activities. Educ Psychol Meas. 1970; 30(3): 607-610. [Link] [DOI:10.1177/001316447003000308]
40. Coolidge FL, Thede LL, Stewart SE, Segal DL. The Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory for Children (CPNI). Preliminary psychometric characteristics. Behav Modif. 2002; 26(4): 550-66. [Link] [DOI:10.1177/0145445502026004007]
41. Ramos-Galarza C, Ramos V, Del Valle M, Lepe-Martínez N, Cruz-Cárdenas J, Acosta-Rodas P, et al. Executive functions scale for university students: UEF-1.Front. Psychol. 2023; 14:1192555. [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1192555]
42. Uljarević M, Cai RY, Hardan AY, Frazier TW. Development and validation of the Executive Functioning Scale. Front Psychiatry. 2023;13:1078211. [Link] [DOI:10.3389/fpsyt.2022.1078211]
43. Khademi HS, Alizadeh H, Farohki N, Kazemi F. The Effectiveness of Joint Attention Training Program on Executive Functions and Social Interaction of Children with High Functioning Autism. J Child Ment Health 2019; 5(4): 122-134. [Persian]. [Link]
44. Kendall PC, Wilcox LE. Self-control in children: Development of a rating scale. J Consult Clin Psychol.1979; 47: 1020-1029. [Link] [DOI:10.1037//0022-006X.47.6.1020]
45. Farahzadi N, Ghorbanshiroudi S, Khalatbari J, Zarbakhsh MR. The Effectiveness of Executive Functions Training on Self-Control and Social Competence for Children with Low Self-Control. J Mod Psychol Res. 2023; 14(2): 145-161. [Persian]. [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pour Seyyed Aghaei Z S, Haji Abdul Razzaq Qazvini M. Comparison of executive functions and self-control in first grade elementary school children with and without preschool experience. J Child Ment Health 2025; 12 (1) : 7
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1454-fa.html

پورسیدآقایی زهرا سادات، حاجی عبدالرزاق قزوینی مهری. مقایسه کنش‌های اجرایی و خودمهارگری کودکان با و بدون تجربه پیش‌دبستانی پایه یکم ابتدایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :102-116

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1454-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( دوره دوازدهم شماره اول بهار 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4714