[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 71-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت تنیدگی مبتنی بر روی‌آورد شناختی- رفتاری بر بهبود رابطه والد- کودک و بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی
فاطمه رهبر کرباسدهی* 1، عباس ابوالقاسمی ، ابراهیم رهبر کرباسدهی
چکیده:   (5779 مشاهده)

زمینه و هدف: تولد یک کودک کم ­توان ذهنی، به‌عنوان یک بحران می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر مادران داشته و آنها را تحت تنش‌های جسمی، روانی، و اجتماعی قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش مدیریت تنیدگی مبتنی بر روی‌آورد شناختی- رفتاری بر بهبود رابطه والد- کودک و بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان کم‌توان ذهنی بود.

روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مادران کودکان کم‌توان ذهنی شهرستان رشت در سال 1395 بوده است که از این تعداد نمونه‌ای به حجم 28 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس ارزیابی رابطه مادر- کودک رابرت و پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف استفاده شد. برای گروه­ آزمایش، آموزش مدیریت تنیدگی مبتنی بر روی‌آورد شناختی- رفتاری در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای برگزار شد، درحالی‌که گروه­ گواه هیچ­گونه مداخله‌ای را دریافت نکرد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت تنیدگی توانسته مؤلفه‌های حمایت بیش‌ازحد، سهل‌گیری بیش‌ازحد، و طرد مربوط به رابطه مادر- کودک را کاهش، و مؤلفه پذیرش را افزایش ‌دهد و همچنین بهزیستی روان‌شناختی را در مادران کودکان کم‌توان ذهنی افزایش ‌دهد (001/0>P ).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش مدیریت تنیدگی یکی از کارآمدترین روش‌های درمانگری است که در کاهش تنیدگیی و بهبود بهزیستی ‌روان‌شناختی مادران کودکان کم‌توان ذهنی مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: مدیریت تنیدگی، رابطه والد- کودک، بهزیستی روان‌شناختی
متن کامل [PDF 828 kb]   (1943 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/1 | پذیرش: 1395/6/15 | انتشار: 1395/9/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbar Karbasdehi F, Abolghasemi A, Rahbar Karbasdehi E. Effect of Stress Management Training Based on Cognitive-Behavioral Approach on Improving Parent- Child Relationship and Psychological Well- Being in Mothers of Children with Intellectual Disability. J Child Ment Health 2016; 3 (3) :59-71
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-146-fa.html

رهبر کرباسدهی فاطمه، ابوالقاسمی عباس، رهبر کرباسدهی ابراهیم. تأثیر آموزش مدیریت تنیدگی مبتنی بر روی‌آورد شناختی- رفتاری بر بهبود رابطه والد- کودک و بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (3) :59-71

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-146-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645