[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 128-119 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار
مهشید زاغیان* 1، مسلم اصلی آزاد2 ، طاهره فرهادی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان
چکیده:   (3779 مشاهده)

زمینه و هدف: بعضی از اختلال‌های روان‌شناختی و یادگیری دوران کودکی مانند نارساخوانی و اختلال نارسایی توجه و فزون‌کنشی می‌تواند فرایند شناختی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین پژوهش حاضر به‌منظور مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار، انجام شد.

روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش‌آموزان دبستانی با نارساخوانی، 30 نفر دانش‌آموز دبستانی دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و 30 نفر دانش‌آموز بهنجار پایه سوم دبستان بود که از میان دانش‌آموزان دبستانی مبتلا به نارساخوانی، اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و دانش‌آموزان بهنجار شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های این پژوهش از چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر (وکسلر، 2003)، آزمون تشخیص نارساخوانی (شفیعی و همکاران، 1387) و پرسشنامه کانرز (بروک و کلینتون، 2007) استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس یک‌راهه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سه گروه دانش‌آموزان نارساخوان، نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و بهنجار در مؤلفه حافظه فعال تفاوت معناداری وجود دارد  (0/05 > p). نتیجه آزمون تعقیبی نیز نشان داد که بین هر سه گروه نارساخوان، نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و گروه بهنجار به‌صورت دوبه‌دو تفاوت معنادار وجود دارد  (0/05 > p).

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر یکی از مشکلات شناختی دانش‌آموزان با نارساخوانی و نارسایی توجه/ فزون‌کنشی، نارسایی در حافظه فعال است که باید مداخلات مناسب آموزشی، متناسب با وضعیت شناختی آنها طراحی و اجرا شود.

واژه‌های کلیدی: حافظه فعال، نارساخوانی، اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی
متن کامل [PDF 425 kb]   (2096 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/9 | پذیرش: 1396/1/27 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaghian M, Asli Azad M, Farhadi T. Comparison of the Working Memory Profile of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) and Children with Dyslexia with Normal Children. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :119-128
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-149-fa.html

زاغیان مهشید، اصلی آزاد مسلم، فرهادی طاهره. مقایسه نیمرخ حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی و کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان بهنجار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :119-128

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645