[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 14-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی شن بازی‌درمانی بر پریشانی روان‌شناختی و تعامل بین‌فردی کودکان بی سرپرست
مریم مظلوم1 ، پگاه فرخ زاد*2
1- واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2- گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (112 مشاهده)
زمینه و هدف: پریشانی روان‌شناختی و مشکلات در تعامل بین‌فردی از کشاکش‌های اساسی کودکان بی‌سرپرست است که می‌تواند بر تحول شناختی، اجتماعی، و عاطفی آنها اثرات عمیقی بگذارد. با توجه به اهمیت مداخلات درمانی مبتنی بر بازی در بهبود وضعیت روان‌شناختی این گروه، پژوهش حاضر با هدف  تعیین  اثربخشی شن‌بازی درمانی بر پریشانی روان‌شناختی و تعامل بین‌فردی کودکان بی‌سرپرست انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کودکان بی‌سرپرست 7 تا 10 سال تحت نظر بهزیستی استان تهران در سال ۱۴۰3-۱۴۰2 بود که از بین آنها ۳۰ کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه شن‌بازی درمانی دریافت کردند، درحالی‌که گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند و در فهرست انتظار باقی ماندند. ابزار‌ پژوهش شامل پرسشنامه پریشانی روان‌شناختی (کسلر و همکاران، ۲۰۰2) و تعامل بین‌فردی (کیم و موتیو، ۲۰۰۶) بود که قبل و بعد از مداخله تکمیل شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS  نسخه 26 و آزمون کوواریانس تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله شن‌بازی درمانی به طور معنا‌داری موجب کاهش پریشانی روان‌شناختی و بهبود عملکرد روانی کودکان بی‌سرپرست شد (01/0>P ،86/5 =F) و تعامل بین‌فردی آنها را بهبود داد (01/0>P ،67/8 =F).
نتیجه‌گیری: شن‌بازی درمانی به‌عنوان یک مداخله کارآمد می‌تواند در کاهش مشکلات روان‌شناختی و بهبود مهارت‌های بین‌فردی کودکان بی‌سرپرست مؤثر باشد. پیشنهاد می‌شود این رویآورد، به‌عنوان بخشی از برنامه‌های حمایتی و درمانی برای این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: شن‌بازی درمانی، پریشانی روان‌شناختی، تعامل بین‌فردی، کودکان بی‌سرپرست
متن کامل [PDF 1261 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/9 | پذیرش: 1404/4/5 | انتشار: 1404/7/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazloom M, Farokhzad P. The effectiveness of sand play therapy on psychological distress and interpersonal interaction in orphaned children. J Child Ment Health 2025; 12 (3) : 1
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1493-fa.html

مظلوم مریم، فرخ زاد پگاه. اثربخشی شن بازی‌درمانی بر پریشانی روان‌شناختی و تعامل بین‌فردی کودکان بی سرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (3) :1-14

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1493-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4722