:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 28-15 برگشت به فهرست نسخه ها
استعدادیابی و پرورش استعداد در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه مروری روایتی
علی رضا محسنی*1 ، احمد عابدی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان یا نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (869 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای شکوفایی توانایی‌های خود به آموزش‌های ویژه و خدمات حمایتی نیاز دارند، با وجود این، روی‌آوردهای سنتی آموزشی بیشتر بر نواقص و ‌کشاکش‌های این دانش‌آموزان تمرکز داشته‌اند و کمتر به شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه آنان پرداخته‌اند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل چهارچوب علمی استعدادیابی و پرورش استعداد در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.
روش­: پژوهش حاضر یک مرور روایتی است که به بررسی چهارچوب علمی مرتبط با استعدادیابی و پرورش استعداد در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پرداخته است. جستجوی مقالات در پایگاه‌های معتبر علمی از جمله Google Scholar، Elsevier، PubMed، Scopus و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط انجام شد. راهبرد جستجو شامل ترکیب عملگرهای بولی و محدودیت زمانی برای مقالات منتشرشده بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۵ بود. مقالات بر اساس معیارهای دقیق ورود و خروج بررسی شد که شامل انتشار در مجلات معتبر علمی، ارتباط مستقیم با موضوع پژوهش، و استفاده از روش‌های کمّی، کیفی، ترکیبی، و مروری بود. به‌منظور افزایش دقت و اعتبار تحلیل‌ها، از چارچوب استاندارد PRISMA برای شناسایی، غربالگری و انتخاب مطالعات استفاده شد. داده‌های حاصل از مقالات منتخب بر اساس اصول تحلیل مطالعات مرور روایتی طبقه‌بندی شدند تا چهارچوب علمی در حوزه استعدادیابی و پرورش استعداد استخراج شود.
یافته ­ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که روی‌آورد مبتنی بر نقاط قوت با تکیه بر مفاهیم تنوع عصبی و دوسو استثنایی، ظرفیت‌های کمتر دیده‌شده افراد با نیازهای ویژه را شناسایی و تقویت کرده و در ارتقای تحول شناختی، مهارت‌های اجتماعی، بهزیستی روان‌شناختی، و کیفیت زندگی آنها مؤثر بوده است. مدل‌های نظری مانند مدل بونتینکس، هورن، کوپر و همکاران و سوباتنیک و همکاران نیز بر غنای این حوزه افزوده است.
نتیجه ­گیری: نتایج این پژوهش بر ضرورت تغییر نگرش در سیستم‌های آموزشی و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تأکید دارد. مطالعات آینده باید بر توسعه و اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر توانمندی و استعدادیابی متمرکز شوند.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: آموزش ویژه، استعداد، روان‌شناسی مثبت، مروری روایتی
متن کامل [PDF 1549 kb]   (497 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/6 | پذیرش: 1404/6/23 | انتشار: 1404/7/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها