1- دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت، واحد تهران، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- واحد نوشهر، دانشگاه پیام نور، نوشهر، ایران 3- واحد اردبیل دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده: (171 مشاهده)
زمینه و هدف:اختلالات اضطرابی در کودکان از شایعترین مشکلات سلامت روان به شمار میروند که پیامدهای منفی گستردهای بر تحول هیجانی، شناختی، و اجتماعی آنان دارند. این اختلالات میتواند عملکرد تحصیلی و بینفردی کودک را بهطور جدی مختل کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر فراشناخت، افسردگی، و خودپنداشت کودکان با اختلالات اضطرابی انجام شد. روش:روش پژوهش حاضرشبهتجربی و طرح آن بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلالات اضطرابی 10 تا 15 سال منطقه 6 استان تهران در سال 1403 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 36 کودک بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری شامل مقیاس اضطراب کودکان (اسپنس، 1997)، پرسشنامه فراشناختها در کودکان (باکوو و همکاران، 2009)، سیاهه افسردگی کودکان (کوواکس و همکاران، 1997)، مقیاس خودپنداشت کودکان (پیرز و هریس، 1969) بود. گروه آزمایشهشت جلسه 90 دقیقهای شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی سگال و همکاران (2012) را دریافت کردند. در انتها دادههای به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره توسط SPSS-27تحلیل شدند. یافته ها:درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی به صورت معناداری موجب افزایش باورهای مثبت درباره نگرانی (41/32=F)، باورهای منفی درباره نگرانی (40/33=F)، نظارت شناختی (94/51=F)، بدگمانی، تنبیه و مسئولیتپذیری (81/49=F)، خودپنداشت (76/43=F)، و کاهش افسردگی (27/53=F) کودکان با اختلالات اضطرابیشد (01/0>P). نتیجه گیری:بر اساس نتایج این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی با تأکید بر آموزش آگاهی از افکار و پذیرش بدون قضاوت، موجب کاهش باورهای ناکارآمد فراشناختی و تنظیم بهتر هیجانها شد؛ بنابراین این روش در مداخلات روانشناختی کودکان با اختلالات اضطرابی پیشنهاد میشود.
Mazaheri M, Saeedi Farid N, Asgari Toorzani N, Habashi Varnosfaderani F, Rahimi Niyar P. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on metacognition, depression, and self-concept of children with anxiety disorders. J Child Ment Health 2025; 12 (2) : 1 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1504-fa.html
مظاهری مژگان، سعیدی فرید نسرین، عسگری تورزنی نرگس، حبشی ورنوسفادرانی فرزانه، رحیمی نیار پریسا. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر فراشناخت، افسردگی، و خودپنداشت کودکان با اختلالات اضطرابی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (2) :1-17