زمینه و هدف: الگوی رفتار کلاسی و خودناتوانسازی تحصیلی از متغیرهای مهم در افت تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری هستند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر مقایسه الگوی رفتار کلاسی و خودناتوان سازی تحصیلی دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص بود.
روش: نوع مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مراکز ناتوانی یادگیری شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 95-94 و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری همان شهر بود که از بین آنها 90 نفر (45 دانشآموز با ناتوانی یادگیری خاص و 45 دانشآموز بدون ناتوانی یادگیری) به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامه رفتار کلاسی ( شافر، 1977) و مقیاس خودناتوان سازی تحصیلی )میدگلی و همکاران، 2000) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در الگوی رفتار کلاسی و خودناتوانسازی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). به عبارت دیگر دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری نسبت به دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری در متغیرهای خودناتوان سازی تحصیلی و رفتارکلاسی غیرسازشی نمرات بالاتر، و در متغیر رفتار کلاسی سازشی نمرات پایینتری کسب کردند.
نتیجهگیری: دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در مقایسه با همسالان، رفتار کلاسی سازشیافته کمتری را از خود نشان میدهند و به میزان بیشتری از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی استفاده میکنند. استلزام های یافته های به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Narimani M, Einy S, Tagavy R. Classroom Behavior Pattern and Academic Self-Handicapping in Students with Specific Learning Disabilities . J Child Ment Health 2016; 3 (3) :3-11 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-152-fa.html
نریمانی محمد، عینی ساناز، تقوی رامین. الگوی رفتارکلاسی و خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (3) :3-11