[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 11-3 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی رفتار‌کلاسی و خودناتوان‌سازی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص
محمد نریمانی ، ساناز عینی* 1، رامین تقوی
چکیده:   (4693 مشاهده)

زمینه و هدف: الگوی رفتار کلاسی و خود‌ناتوان‌سازی تحصیلی از متغیر‌های مهم در افت تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری هستند؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر مقایسه الگوی رفتار کلاسی و خود‌‌‌‌ناتوان سازی تحصیلی دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص بود.

 روش: نوع مطالعه حاضر از نوع علی- مقایسه­ ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش ­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مراکز ناتوانی یادگیری شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 95-94 و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری همان شهر بود که از بین آنها 90 نفر (45 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری خاص و 45 دانش‌آموز بدون ناتوانی یادگیری) به روش نمونه گیری در‌دسترس انتخاب شده­اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه رفتار کلاسی ( شافر، 1977) و  مقیاس خودناتوان ­سازی تحصیلی )میدگلی و همکاران، 2000) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند‌‌متغیره تجزیه و تحلیل شد.                                                                           

یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در الگوی رفتار کلاسی و خود‌ناتوان‌سازی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). به عبارت دیگر دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری نسبت به دانش‌آموزان بدون ناتوانی یادگیری در متغیرهای خود‌ناتوان­ سازی تحصیلی و رفتار‌کلاسی غیرسازشی نمرات بالاتر، و در متغیر رفتار کلاسی سازشی نمرات پایین‌تری کسب کردند.

 نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در مقایسه با همسالان، رفتار کلاسی سازش­یافته کمتری را از خود نشان می‌دهند و به میزان بیشتری  از راهبرد خود‌‌ناتوان‌سازی تحصیلی استفاده می‌کنند. استلزام­ های یافته ­های به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: الگوی رفتار کلاسی، خود‌‌ناتوان‌سازی تحصیلی، ناتوانی یادگیری خاص
متن کامل [PDF 448 kb]   (1860 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/11 | پذیرش: 1395/5/10 | انتشار: 1395/9/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Einy S, Tagavy R. Classroom Behavior Pattern and Academic Self-Handicapping in Students with Specific Learning Disabilities . J Child Ment Health 2016; 3 (3) :3-11
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-152-fa.html

نریمانی محمد، عینی ساناز، تقوی رامین. الگوی رفتار‌کلاسی و خودناتوان‌سازی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (3) :3-11

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-152-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( دوره سوم شماره سوم پاییز 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660