:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 26-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه ویژگی‌های شخصیتی پیش‌بین در فرسودگی شغلی مربیان مهدکودک
فخری تاجیک زاده* 1، سمانه محمد پور1 ، فاطمه زارعی2
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه آزاد مرودشت
چکیده:   (3785 مشاهده)
زمینه و هدف: فرسودگی شغلی به عنوان یک نشانگان روان‌شناختی تعریف شده است که حرفه ­های خدمات انسانی معمولاً بیشتر از سایر حرفه­ها در معرض آن قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی­ های شخصیتی به عنوان پیش­ بین­ های فرسودگی شغلی در مربیان مهدکودک­ های شیراز بود.
روش: جامعه آماری پژوهش تمامی مربیان مهدکودک ­های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-1395 بود. نمونه­ای به حجم 100 نفر از مربیان، به روش تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار مورداستفاده جهت جمع‌آوری داده­ ها شامل مقیاس فرسودگی شغلی مسلش (1981) و سیاهه­ پنج عاملی نئو (مک­کری و کاستا، 1985) بود. به منظور تحلیل داده­ ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد.
یافته­ ها: ضرایب ساختاری به‌دست‌آمده در تابع اول در این پژوهش نشان دادند که الگویی از نمرات بالا در روان ­آزردگی (ضریب ساختاری، 765/0)،  و الگویی از نمرات پایین در توافق­ پذیری )743/0-)  و برون­گرایی ) 507/0-) با الگویی از نمرات بالا در تحلیل عاطفی (940/0)، دگرسان­ بینی خود (619/0) و فقدان موفقیت فردی (531/0)، همبسته هستند. ضرایب ساختاری به‌دست‌آمده در تابع دوم نیز نشان می­دهد که الگویی از نمرات بالا در برون­ گرایی (854/0) با الگویی از نمرات پایین در فقدان موفقیت فردی (747/0) و دگرسان بینی (350/0-)  خود همبسته است.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر، اهمیت تأثیر فرسودگی شغلی بر کار مربیان مهدکودک را روشن ساخت و بر لزوم توجه به متغیرهای تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی ازجمله ویژگی ­های شخصیتی تأکید می­ کند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، ویژگی های شخصیتی، مربیان مهدکودک
متن کامل [PDF 696 kb]   (1854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/12 | پذیرش: 1396/1/18 | انتشار: 1396/10/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها