[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 118-109 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مشاوره‌ی ‌گروهی‌ «راه‌حل‌محور» بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکانِ کار
الهه خانیکی* 1، عبدالله معتمدی1
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
چکیده:   (3516 مشاهده)

زمینه و هدف: در حال حاضر، پدیده‌ی کودکان کار و خیابانی یکی از معضلات گریبان­گیر بیشتر شهرهای بزرگ در جهان معاصر است؛ بنابراین هدف این پژوهش، ارزیابی اثربخشی مشاوره‌ی گروهی راه‌حل‌محور بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار بود.

روش: روش پژوهش، آزمایشی از نوع طرح پس‌آزمون با گروه گواه بود و جامعه‌‌ی آماری، کودکان حاضر در کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار کوشا شهر تهران طی سال 1393 بود. نمونه‌ی پژوهش، 30 کودک کار حاضر در آن کانون بودند که به‌صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه با حجم برابر (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامه‌ی خودکارآمدی عمومی (شِرِر، 1982) و پرسش‌نامه‌ی‌ حمایت‌ اجتماعی (فیلیپس، 1986) بود. گروه آزمایش در 12 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای در مشاوره‌ی گروهی راه‌حل‌محور شرکت کردند و گروه گواه هیچ‌گونه مشاوره‌ای دریافت نکردند. به‌منظور بررسی اثربخشی مشاوره‌ی گروهی راه‌حل‌محور بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکان کار از آزمون t مستقل و نیز مجذور اِتا استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج نشان داده پس از اجرای جلسات مشاوره‌ی گروهی راه‌حل‌محور، خودکارآمدی در آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش معناداری پیدا کرده است، درحالی‌که در میزان متغیر حمایت اجتماعی، تفاوت مشاهده‌شده معنادار نبود  (p ˂ 0/05).

نتیجه‌گیری: مشاوره‌ی گروهی راه‌حل‌محور، سطح خودکارآمدی کودکان کار را در این مطالعه افزایش داد اما تأثیر معناداری در متغیر حمایت اجتماعی، ایجاد نکرد؛ بنابراین بهتر است برای تقویت متغیر حمایت اجتماعی در کودکان کار، بر تعداد جلسات مشاوره افزوده و یا رویکردهای درمانی دیگر مورد آزمایش قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: مشاوره‌ی گروهی راه‌حل‌محور، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، کودکان کار
متن کامل [PDF 517 kb]   (1718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/17 | پذیرش: 1395/9/12 | انتشار: 1396/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaniki E, Motamedi A. The Impact of Solution-Focused Group Counseling on Self-Efficacy and Social Support of Labor Children. J Child Ment Health 2017; 4 (1) :109-118
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-169-fa.html

خانیکی الهه، معتمدی عبدالله. تأثیر مشاوره‌ی ‌گروهی‌ «راه‌حل‌محور» بر خودکارآمدی و حمایت اجتماعی کودکانِ کار. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (1) :109-118

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-169-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( دوره چهارم شماره اول بهار 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645