:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 115-104 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش سبک های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان
ماهره سلیمی سودرجانی1 ، زهرا یوسفی* 1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
چکیده:   (5599 مشاهده)
زمینه و هدف: کارکرد خانواده­ هایی که دارای فرزند مبتلابه اختلال نافرمانی و اضطراب جدایی هستند ممکن است در معرض خطر قرار بگیرد ازاین‌رو هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی کودکان پیش­ دبستانی شهر اصفهان بود.
روش: طرح این پژوهش، شبه ­تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان پیش ­دبستانی شهر اصقهان در سال 95-1394 بود که 40 نفر از آنها به‌طور در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 20 نفر) جایدهی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه علائم مرضی کودک (اسپرافکین و گادو، 1994) بود. برای گروه آزمایشی، آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد در 9 جلسه 90 دقیقه ­ای برگزار شد درحالی‌که گروه گواه هیچ‌­گونه مداخله ­ای را دریافت نکردند. داده ­های به‌دست‌آمده با استفاده روش تحلیل واریانس اندازه ­گیری مکرر تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش سبک ­های والدگری مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر کاهش اضطراب جدایی و نافرمانی مؤثر بوده است (0/01p < ).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­ توان گفت ازآنجاکه بخش عمده ­ای از نافرمانی مقابله­ ای و اضطراب کودکان می ­تواند مرتبط با سبک والدگری مادران باشد، بنابر­این با آموزش سبک ­های والدگری، مادران موفق شده ­اند روش تربیتی خود را ارتقا بخشند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب جدایی، نافرمانی، سبک های والدگری، پذیرش و تعهد
متن کامل [PDF 693 kb]   (2366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/27 | پذیرش: 1396/2/8 | انتشار: 1396/6/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها