[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 25-14 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر درمان عصب روان‌شناختی بر کنش های اجرایی و عملکرد درسی دانش آموزان مبتلا به حساب نارسایی
یوسف دهقانی* 1، سیدعلی افشین1 ، مولود کیخسروانی2
1- دانشگاه خلیج فارس
2- دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر
چکیده:   (4833 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حساب­ نارسایی در دانش ­آموزان و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلال به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان عصب­ روان‌شناختی بر کنش­ های اجرایی و عملکرد درسی دانش ­آموزان مبتلا به حساب نارسایی بود.

روش: مطالعه حاضر از نوع آزمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان مبتلا به حساب­ نارسایی سال ششم ابتدایی شهر بوشهر در سال تحصیلی 95-1394 بودند که از بین آنها 40 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در گرو­ه­ های آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) جای دهی شده­ اند. برای جمع ­آوری داده ­ها از پرسش‌نامه تشخیصی عصب­ روان‌شناختی کانرز (2004) و ماتریس‌های پیشرونده ریون (1938) استفاده شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش در 15 جلسه یک ساعته تحت درمان عصب­ روان‌شناختی (تکالیف اصلاح حافظه) قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان عصب­ روان‌شناختی بر بهبود عملکرد درسی دانش ­آموزان مبتلا به حساب­ نارسایی تأثیر دارد (05/0˂p)، همچنین این درمان بر بهبود حافظه کلامی (001/0˂p)، حافظه بینایی (001/0˂p)، و بهبود توجه (001/0˂p) تأثیرگذار است.

 نتیجه ­گیری: بر اساس یافته ­ها می­ توان بر اهمیت کاربرد مداخلات درمان عصب ­روان‌شناختی برای دانش­آموزان مبتلا به حساب­ نارسایی تأکید کرد و می­ توان از آن به عنوان یک روش مداخله­ ای مؤثر بهره گرفت.

واژه‌های کلیدی: درمان عصب روان‌شناختی، کنش های اجرایی، عملکرد درسی، حساب نارسایی
متن کامل [PDF 1004 kb]   (1963 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/7/25 | پذیرش: 1395/9/27 | انتشار: 1395/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani Y, Afshin S A, Keykhosrovani M. Effectiveness of Neuropsychological Therapy on Executive Functions and Educational Performance of Students with Dyscalculia. J Child Ment Health 2017; 3 (4) :14-25
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-181-fa.html

دهقانی یوسف، افشین سیدعلی، کیخسروانی مولود. تأثیر درمان عصب روان‌شناختی بر کنش های اجرایی و عملکرد درسی دانش آموزان مبتلا به حساب نارسایی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1395; 3 (4) :14-25

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( دوره سوم شماره چهارم زمستان 1395 - 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645