:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 36-27 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از آزمون‌های اندریافت کودکان و نقاشی فرافکن جهت غربالگری کودکان سازش نایافته
مریم جمالی تبار1 ، اسحق رحیمیان بوگر* 2، مهران مکرمی3
1- دانشگاه سمنان
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4598 مشاهده)
هدف: استفاده از نقاشی و داستان‌سرایی به‌عنوان یک شیوه‌ فرافکن در مشخص ساختن مشکلات کودکان از دیرباز روشی حائز اهمیت بوده است. هدف این پژوهش  استفاده از آزمون‌های اندریافت کودکان و نقاشی فرافکن جهت غربالگری کودکان سازش­نایافته بود.
روش: طرح پژوهش علی- مقایسه­ای بدون گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه‌ی کودکان ۳ تا ۱۰ ساله شهرستان سبزوار در تابستان ۱۳۹۲ تشکیل می‌داد. نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. تعداد افراد نمونه ۲۵ نفر بودند. این کودکان با آزمون اندریافت کودکان و آزمون نقاشی خانه-درخت- آدم مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها به کمک تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: این بررسی نشان داد که شاخص‌های سازش­نایافتگی نقاشی فرافکن (0/05p) و مجموع نیازها (0/05p≤) در تفکیک دو گروه کودکان سازش­یافته و سازش­نایافته از یکدیگر نقش معناداری دارند، درحالی‌که مجموع فشارها در تفکیک دو گروه نقش معناداری ندارد (0/05p).
نتیجه‌گیری: با استفاده از آزمون‌های فرافکنی مثل آزمون اندریافت کودکان و نقاشی خانه- درخت- آدم می‌توان کودکان سازش­یافته و سازش­نایافته را از یکدیگر تفکیک کرد.
واژه‌های کلیدی: شاخص‌های سازش نایافتگی، نقاشی فرافکن، آزمون اندریافت کودکان، آزمون خانه-درخت-آدم
متن کامل [PDF 696 kb]   (2853 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/22 | پذیرش: 1396/5/18 | انتشار: 1396/10/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها