:: دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 91-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی و کنش های اجرایی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
آرزو رضایی1 ، ملیحه سادات کاظمی*1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحدنجف آباد، نجف آباد
چکیده:   (6042 مشاهده)
زمینه و هدف: بروز اختلال طیف اوتیسم باعث آسیب شدید به مهارت‌های اجتماعی، کنش‌های شناختی، و روان‌شناختی کودکان می‌شود؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر شناخت اجتماعی و کنش ­های اجرایی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بود.
روش: روش پژوهش، نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل تمام کودکان مبتلابه طیف اوتیسم اصفهان در سال 1395 بود. برای این منظور تعداد 30 نفر از این کودکان به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان را به‌صورت گروهی در 9 جلسه (هفته‌ای 2 جلسه 60 دقیقه‌ای) دریافت کردند و به گروه گواه آموزشی داده نشد. همه آزمودنی ­ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، ‌آزمون عصب‌روان­شناختی (عابدی و ملک پور، 1389) و مجموعه تکالیف نظریه ذهن‌(هاچینز، پریلاک و چیس، 2008) را تکمیل کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده ­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل داده­ ها نشان داد که آموزش تنظیم هیجان منجر به افزایش  شناخت اجتماعی و کنش‌های اجرایی (امتیاز، زمان، و خطا) در کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم گردیده است (05/0p < ).
نتیجه‌گیری: بنا بر یافته‌های حاصل از این پژوهش، می‌توان از روش تنظیم هیجان در جهت بهبود شناخت اجتماعی و مهارت­ های فراشناختی مختلف کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بهره برد.
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، شناخت اجتماعی، کنش‌های اجرایی، اوتیسم
متن کامل [PDF 471 kb]   (2189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/18 | پذیرش: 1396/1/28 | انتشار: 1396/6/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( دوره چهارم شماره دوم تابستان 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها