:: دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 186-176 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان بر مبنای حمایت اجتماعی و تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی
صمد رشیدیان* 1، نورالدین رشیدی2 ، نیکزاد قنبری1
1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4465 مشاهده)
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت در دانش ­آموزان پیامدهای منفی و مخربی برای فرد و جامعه به دنبال دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش پیش‌بینی تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی و حمایت اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت دانش ­آموزان انجام شد.
روش­: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. داده­های پژوهش از 246  نفر از دانش ­آموزانی که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع متوسطه اول در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس جمع ­آوری شد. ابزارهای مورداستفاده در این مطالعه پرسشنامه ­های حمایت اجتماعی (زیمنت و همکاران، 1988)، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (آنگ و هوان، 2006)، و پرسشنامه­ اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1988) بود. داده­ها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام تحلیل شد.
یافته­ ها: تنیدگی ناشی از انتظارات والدین و انتظارات خود رابطه مثبت با اعتیاد به اینترنت دارد در حالی که حمایت اجتماعی دوستان و خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که حمایت اجتماعی دوستان (0/001>p)، تنیدگی ناشی از انتظارات والدین (0/001>p)، تنیدگی ناشی از انتظارات خود (0/001>p)، و حمایت خانواده (0/01>p) اثر پیش­ بینی­ کنندگی معنی­داری روی شاخص تعدیل‌شده اعتیاد به اینترنت در دانش ­آموزان دارند. متغیر­های پیش بین روی‌هم 69 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می‌کند.
نتیجه ­گیری: یافته­ ها نشان داد که انتظارات خانواده ­ها و همچنین حمایت آنها نقش مهمی در پیش­ بینی اعتیاد به اینترنت دارد؛ بنابراین طراحی برنامه ­های پیش گیرانه مبتنی بر خانواده برای کاهش گرایش نوجوانان به اعتیاد به اینترنت ضروری به نظر می­رسد.
واژه‌های کلیدی: تنیدگی، انتظارات تحصیلی، حمایت خانواده، اعتیاد به اینترنت
متن کامل [PDF 676 kb]   (1272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/2/22 | پذیرش: 1396/5/29 | انتشار: 1396/11/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( دوره چهارم شماره سوم پاییز 1396 - 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها