زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم اضطراب امتحان در بروز برخی از رفتارهای پرخطر، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای اضطراب امتحان در ارتباط بین اهمالکاری با رفتارهای پرخطر بود. روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد 320 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. از مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984)، پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375)، و مقیاس رفتارهای پرخطر برنر، کان و مک مانوس (2002)، برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه متوالی همزمان و با بهکارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داد که اضطراب امتحان میتواند بهصورت معناداری نقش واسطهای در ارتباط بین اهمال کاری با رفتارهای پرخطر ایفا کند (0/01>p ). نتیجهگیری:اضطراب امتحان میتواند همراه با اهمال کاری، زمینه ای برای بروز رفتارهای پرخطر فراهم کند؛ بنابراین پیشنهاد میشود در مطالعه رفتارهای پرخطر به نقش پیش بین این عوامل توجه ویژه ای گردد.
Kazemi Rezaei S A, Saeidpoor S, Noury R, Ahmadi F, Parooi M. The Mediating Role of Test Anxiety in Relationship between Procrastination with High Risk Behaviors in Students. J Child Ment Health 2017; 4 (2) :125-134 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-222-fa.html
کاظمی رضایی سید علی، سعید پور صابر، نوری ربابه، احمدی فرشاد، پارویی مهدی. بررسی نقش واسطه ای اضطراب امتحان در ارتباط اهمال کاری با رفتارهای پرخطر. فصلنامه سلامت روان کودک. 1396; 4 (2) :125-134